Učitelj

98 - Учитељ

ступке, противне и здравој психолошкој и правој логичкој норми тамо, где она прва треба да важи чиста а ова друга у опште да не важи. Узмимо за пример случај где се у задатак ставља: дати појам 0 једном броју. Сва, при том, употребљења разноврсна очигледна средства у предметима могу дати само представу о једном броју, која највише може да значи оно што казује само име тога броја, Нар. број 12 — чије је име два'"наест постало од речи два на десет, отпадањем д, и другога е из речи десеш — у опажајном сазнању може имати само дометање 2 на 10, а у саопштеном знању: сазнање о речима и променама речи из којих је „дванаест“ састављено сливањем датих речи. То сазнање показује чисто психолошке моменше у бројном опажању предмета или о знацима којима су обе„лежени бројеви (цифре, речи, имена бројева на новцима и мерама), што све казује набрајање јединице, или по неколико јединица, у наведеном примеру до и од дванаест наниже. При том сазнању у захтев је узето, у првом реду, чулно опажање предмета и цифара, изговорених или написаних речи једнога "броја или више њих, а по том: памћење, асоцијација, репро-дукција представа.

Како у „појимању“, управо у представљању бројева, тако у „разумевању“, управо у опажању и изазивању у сећање представа, самих рачунских радња, нема у истини код деце ничега што би доказивало основану и оправдану важност логичке норме. Све је, и ту, психолошко. И овде свако логичко "сређивање, систематисање, објашњивање, у циљу извођења "правила и разумевања зашто је што, или је одвећ натегнуто или је посве излишно и привидно логичко. Јер свако прво учење рачуна је само психолошко достављање ученичком опасжању и утврђивање у механичком памћењу ученика. Зато прво учење рачуна треба да је просто показивање и достав-љање, просто угледање и вежбање у раду. Такво је оно стицање рачунског сазнања које се врши бројањем унапред и уназад, или оно које се посредује бројним низовима и групама на двојке, тројке и т. д., као и оно које је посредовано самим представама о цифрама. И саме апстракције у безименим бројевима и у уопштеним изразима о основним рачунским рад"њама, нису друго до психолошке асоцијације.

Од овога не чини изузетак ни само учење рачунања. И