Učitelj

14 Учитељ

То је, ето, плод систематскога рада на пољу народне про„свете и резултат добро смишљенога школскога система за школовање народне омладине, старања просветних управљача, и рада васпитача и учитеља младих народних нараштаја.

Са малом разликом тако је и у великом делу наше браће „Словенаца.

Неоспорно је да су на културно развијање и јачање наше "браће Чеха и Словенаца утицали и други фактори поред народне школе, али је ван спора да је од свих других утицаја био најјачи утицај народне школе. Добро смишљени школски систем изравњао је код ове наше срећне браће ону провалију између живота у граду и живота на селу, и учинио да се код њих и на селу живи истим културним животом као и у граду.

Па не треба ли зар тежити да се и у нас на тај исти "начин, једним добро смишљеним и целисходним школским системом, постепено изравњава провалија између живота у граду и живота у селу, те да се и у нас бар некад и у селу може живети удобним и задовољним животом, да се и у нашем селу виде знаци културнога живота, па да више нико ни у нас не бежи од села и сеоскога живота 2

Тешко је, одвећ је тешко примити и усвојити овај овако неповољан суд о успесима у раду на пољу наше народне просвете и о резултатима од школовања народне младежи у нашим народним школама. Тешко је веровати да је неш школски систем у истини тако лош, нергционалан и нецилисходан, да то: лики милијуни, утрошени на одржавање народних школа, и сав рад на пољу наше народне просвете кроз читаво једно сто: леће, нису имали готово никеквога утицаја на културни преображај широких народних маса. Нарочито се многи из учитељ скога реда устручававају да приме и усвоје овакав неповољан суд о резултатима школовања народне младджи у основној школи, јер држе да би тиме уједно негирали и вредност свога рада као раденика у основној школи. Али такво је схватање погрешно. У поменутоме извештају школскога надзорника лепо

се каже да деца за време школовања у основној школи лепо:

науче да читају и пашу, да добро расуђују, да правилно говоре и лепо израђују писмене саставе, а и извештаји свих осталих школских надзорника и просветних инспектсра потврђују да учитељи предано и успешно врше све своје дужности као

ПРИ