Učitelj
100 Учитељ
Мислим да није потребно учитељу објашњавати шта је то наставни план и програм. Свака врста школа има свој наставни план, по коме се одређени наставни предмети распоређују на разреде с утврђеним бројем часова, па и основна школа. „То је план за образовање духа, као што вели Бакић; по том плану подиже се духовна зграда, која мора бити удешена према одређеној цељи, мора бити солидна, пропорционална (лепа као и обична грађевина.)“!
Питање о изради доброг насталог плана и програма долази у ред можда најтежих школских питања и оно још није повољно решено ни у другим далеко културнијим земљама. Свуда се још критикује уређење народне школе, њен дух и правац, предлажу нове реформе, износе нови погледи на васпитање и наставу.
И код нас се улагало доста бриге око решења тог питања; писато је о њему у педагошким и другим листовима; претресано је и на зборовима али се није дошло до позитивних резултата. Сваки је од нас правио по неки пројект наставног плана и програма, у коме је износио своје лично мишљење; сваки је предлагао да уђе у наставни програм ова или она ствар која се њему чинила да је подесна и потребна али је врло мало расправљана ова ствар са начелног гледишта, са гледишта сувремене педагошке науке и са гледишта народних потреба.
Питање о изради наставног плана и програма је државно питање и питање педагошко-дидактично. Стога о њему треба да кажу своју реч и државници и педагози. Држава треба да каже: шта она жели и тражи од основне школе, а педагошка наука треба да нам изнесе основе и начине како се може раз: вити свест држављана до потпуног схватања државног и националног задатка. (Озо питање је прилично и компликовано. Оно захтева много студије, испитивања, проучавања прилика народних, познавања домаће и стране литературе и школског уређења у другим, напреднијим државама, и стога једно велико, доста гломазно тело, као што је Учитељска скупштина не може да га у тако кратком зремену, колико има на расположењу, потлуно реши, и да пружи у детаљима наставни програм који
•
: Општа Педагогика 20:1.