Učitelj
Значај и задагак наставе матерњег језика 289
Најзад, велики дидактички значај матерњи језик има и за ученичко даље образовање по свршетку народне школе, У колико ученик изађе из ове са ширим познавањем свог матерњег језика, у толико ће му бити лакше да се нађе у средини својих сународника и у толико ће моћи самосталније користити књижевне производе свога народа, а тако исто и корисне преводе са туђих језика. Свако самообразовање било би без тога не само илузорно, него и немогућно. Матерњи је дакле језик У истини најмоћнији чинилац за наше лично усавршавање и потпуно усвајање духовне и материјалне културе народне.
3. Васпитни значај матерњег језика.
Поред утврђеног значаја матерњег језика за ученички умни развитак и осим признате његове дидактичке вредности за лично усавршавање у школи и ван ове, настава матерњег језика, нарочито својим обилним читаначким и другим градивом, има и особити васпишшни значај у народној школи, која је првокласни завод са васпитање народне омладине уопште. Жако је пак народна школа у исто време и скроз национална по своме обележју, то се у њој пре свега и изнад свега учењу нашег матерњег језика мора поклонити највећа пажња. Несумњиво је дакле, да се буђење и одржавање националне свести највише и најлакше постиже помоћу матерњег језика.
Раније, док је ова настава цењена више с формалне стране и док се више гледало на савлађивање механизма или технике читања и писања, а не и онога што се читало и писало, матерњи језак није могао имати онај дидактички и васпитни зна"чај, који он по својој природи треба и мора да има. Тек од времена када је научна Педагогика Хербартова са тачно формулисаним васпитним циљем прокрчила себи пута, ми видимо матерњи језик с народном књижевношћу на челу наставног плана за народне школе. Тако се најзад дошло до тога, да матерњи језик с народном литературом и народном историјом постану средиште целокупне наставе у народној школи, те је сада посве разумљиво и што се матерњем језику у свима разредима народне школе додељује највећи број часова.
Васпитни значај наставе матерњег језика није тешко уочити, када се макар и летимично баци поглед на разно„врсност градива, које је у њој заступљено. Издвајајући чисто