Učitelj

MJ

Социјална педагогика 369

Студирањем педагогике као социјалне науке могу се младе генерације најбоље упутити да разумевају, да испитују на свестан начин и да покушавају да реше различите проблеме, који покрећу у свако доба друштво и који образују тако звано социјално питање. које садржи читав комплекс питања, којим васпитање треба да се бави.

Данашње прогресивно, интелектуално и морално уздизање народа, борба за задобијање слобода, ширење социјалних теорија, које теже економском уздизању пролетаријата, показује апсолутну потребу, да се народно васпитање окреће социјалном циљу јер се народ већ показује свестан својих права и својих социјалних дужности. Васпитање треба да припомогне, да и васпитаник порасте здрав и снажан и да задобије не само појмове неопходне његовим индивидуалним потребама већи појмове, који га чине способним да живи коперишући достојно у грађанској конзорцији, према његовом партикуларном стању, успевајући тако да формира тако звану социјалну индивиду способну да своју свест здружи колективности.

Тешкоће, да се достигне социјални циљ васпитања, још су огромне јер су још многи запојени аристократским духом и предрасудама енциклопедиста и нео-хуманиста 18 века, који су задржавали слободну културу за више, привилегисане класе

„а остављали народ у празноверицима и незнању, дајући му

највише само једну просту, практичну и професионалну наставу. Наше школске организације инспирисане поменутим предрасудама не дају омладини свих друштвених класа васпитање и наставу, које ће их спремити за социјални живот у коме ће живети и делати, а педагог мора познавати колективну душу школске гомиле и психику свега друштва што окружује децу, у противном случају он неће бити у стању да потпуно и разумно отаљава своју задаћу наставе и васпитања поколења,

која пролазе кроз његове руке.

Стога је социјална педагогика наука, којој ми нарочито поклањамо пажњу и њен правац нарочито заступамо јер она

тима свој основ у законима природе и законима друштва.