Učitelj

Popularna književnost | 393

ono sa čime se greške čine, time, što se reč prosfofža koja u stvari ima dva kraja: bezazlena prostota i „prostakluk“ rđavo uzima. Ima ljudi koji sve što ne govori i ne piše onim višim stilom trpaju u prostakluk. A reč prostakluk sa vaspitnog gledišta bez malo znači isto što i nevaspitanost, dakle ono što čoveka kategoriše niže od ostalih obrazovanih ljudi, što ga ponižava. Otuda i ovolika uzdržljlvost prema njoj i udaljavane od te vrste književnosti, od strane onih koji se bave višom, umetničkim književnošću. Oni do duše imaju lepe reči o njoj u privatnim razgovorima ali se silno uzdržavaju da to i napišu. Otuda nisu nikad ni u usta uzimali onaj kolosalno popularan rad Živojina Dačića i druge popularne spise. I ne samo što tu vrstu književnost nisu u račun uzimali kao književnost nego su je čak i revnosno gurali laktom od sebe. 1 da Dačić nije sam na svoju ruku sebi krčio put svojom umetnošću, neumornošću i dovitljivošću, ko zna da li bi onoliko uspeo. Sve ostale pojave na polju popularne književnosti sasvim su privatnog karaktera. Ili neka zadužbina ili neki sam čovek izda neku knjigu na svoju ruku, svi drugi samo ne država. Novine donesu po katkad nešto iz popularne književnosti, ali ko će da čuva novine zarad jednog malog književnog priloga?

Ministarstvo Prosvete i ako je osnovalo Odeljak za Narodno Prosvećivanie, ono ni do danas nije organizovalo sistematsko umnožavanje i rasturanje popularnih knjiga u narodu. Bilo je predloga da i Učiteljsko Udruženje uzme to na sebe, ali je predlog: samo predlog ostao. |

Ti prefinjeni ukusi književnički, a naročito oni, koji se žale kako im knjige i listovi rđavo prolaze u narodu; zaboraviiaju da i ta viša i najviša književnost ima ispod sebe dve stepenice, to su: dečja i popularna književnost i da isto onako, kao što jedan knji· ževnik mora i treba da ide tim putem, te da se popne do najviše tačke sposobnosti književničke, isto tako i čitalac iedan ima prvo da čita i svati prvo dečju književnost, zatim popularnu i najzad umetničku. |

Pa ipak koji iole imaju talenta, svi se žure i naprežu da se tamo popnu i čuju bez prelaza preko ovih donjih stepenica, ier se ono tamo, gore, više čuje, bolje ceni i rentira, a ovo dole manje. Ali zato mi danas nemamo šta da damo deci za deklamovanje o velikim srečanostima jer staro je staro! A novo sve u samim rebusima, pisano za neka buduća. pokoielja, ili iz mode! Kao i u

Учитељ | 5 | | 8