Učitelj

432 Учитељ

Гласнику и Насшавнику, пре рата) Шмајла, већ што га је и превео, нарочито његову науку О човеку и Оплисе живошињ, врсша (где је објаснио Шмајлов реформни покрет у настави биолошких наука). . Али, осећамо пријатност да нагласимо, г. Томић се није буквалио, ни у првим издањима, држао Шмајловог излагања, нарочито, чисто стручњачког. Јер свима, који су читали Шмајла у оригиналу и поредили овај са г. Томићевим ранијим преводом, пало је у очи много и допуна и измена. Треба да је свима знано: Шмајл је више методичар, а мање стручњак. У г 10мићу се извршила синтеза стручњака и педагога. Видело се одмах, да он не излаже факта сувопарно, већ да се стара, да она имају и практичну вредност, како за хигијену, тако и психологију и педагогику. Дакле, јединствен уџбеник за учитељске приправнике и одлична лектира за учитеље.

„Што више код нашег народа и нарочито његове омладине пробуђивати и подстицати шежњу за побољшавањем здравља и појачањем енергије, јер тиме осигуравамо и снагу, па и општи напредак и будућност своје Отаџбине вели г. Томић па продужава: „Ми и сад, после уједињења, бројно долазимо у осредње народе и не можемо одједном учинити да постанемо народ велики бројем, али можемо, више ценећи здравље и личну вредност сваког појединог (права вредност сваке личности мери се по ономе што заиста и оствари) људског живота, спречити да бар не умиру брзо они који се роде, а нарочито можемо и дужност нам је препородити народи увећати

„његову целокупну енергију и вредност тиме што ћемо васпи-

тањем појачати здравствену, умну и моралну снагу бар његовнх живих чланова, Није интелигентан само онај који много зна, него и онај који 0 свакој сшвари мисли и схваша правилно и у свакој прилици поступа паметно“ (стр. 2 и 3). То су погледи, којима има да служи ово г. Томићево дело.

Но да пређемо даље. Нама учитељима су из области антропологије потребни и тачни и јасни научни подаци, ве само као такви, не само као подаци ради науке и знања, ном ради практичне употребе. Ми осећамо све већу потребу, да се

наука антрополошка све јаче утилитаризира;, то је педагошки

захтев. Чисто догматичко излагање и голо класифицирање ми морамо, у овој науци, одбацити и као несавремено и као не-