Učitelj

466 | Учитељ

nika, onda je u njoj dobio moćno srestvo da veže ха sebe i ostale učenike. ;

Ova pedagogiga unutrašnjih sredstava moguća je samo onda, kad se dečia aktivnost smatra za prvo i najvažnije, a nastavni ciljevi i cilevi obrazovanja za nešto manje važio i drugog stepena.

Mil. R. Majstorović.

Андра Гавриловић:

Женскиње у „Горском Вијенцу“.

OPOLUNA Вијенац“, песма a a JBdEu књижевне јачине, казује

историју једног јуначког чина. За таква се дела траже витези какве даваше стара Шпарта. У великој се епопеји, која излаже јуначку радњу Јелина, показује сав народ — оба пола, сви у3расти, разни сталежи; свак се јавља на свој начин, са својим мислима и тежњама с којима живи на дану иу сну. Јуначка дела врше јунаци — али у животу сви узимају учешћа. А тај живот, приказан у епопејама, има кад што интереса и дражи која се иставља испред крвавих чинова јуначке мишице. j Тако је, намерно или случајно, по теоријском знању или по ђенијалном инстинкту, и у творевини великог Његоша. Зато је и речено да је „Горски Вијенац“ исплетен од цвећа које је поникло у животу свега народа, и да су, још, оне песничке "бројалице његове бисерна зрна чудотворног дрвета живота народног.

Према томе, у „Горском Вијенцу“ има свога удела и женскиње, чију је душу песник-самотњак чудновато познавао. Не сећам се да је о појави и о карактерима женскиња у „Горском Вијенцу“ било посебнога говора. А Црногорка је била удеоник у Борби за народну слободу. Њу су пратиле сталне симпатије српских песника и просвећених људи свих народа. Начине како је Његош, велики познавалац људске душе, у свом делу приказао женскиње сведочи да је Српска Илијада имала достојног Хомера. — Јесу ли Црногорке, жене и девојке, јунакиње2 Јесу — аљи не само то: Црногорка, природно, носи женску душу, а душа се јавила у различим ниансама, и велика и силна, и нежна и слаба.