Učitelj

418 Учитељ

aa -

__разумевања. А средства за постизавање тих услова биће: да учитељ изазове у свести оне представе, које ће имаши много општета са представама, које треба да уђу у душу учениову помоћу читања пли, другим речима : учишељ мора изазваши сагласност унутрашњег света са садржином чланка који | ће се читати; |

И заиста, ако ми спремимо ученике тако да њихов дух | буде потпуно управљен на садржину чланка, ми ћемо самим тим изазвати у њима потребну пажњу и пробудити очекивање и заинтересованост и доћи до лакоће разумевања. У том случају не може бити речи о бесвесноме читању. Сваки ученик ће бити удубљен у оно што чита. Ако читање у нашим школама буде тако постављено ми ћемо ученике навикнути разумном, свесном читању.

Какав метод треба да узме учитељ па да изазове код ученика вољу да слуша. |

Ти методи могу бити различити. Средство не игра велику улогу, главно је да се циљ постигне, тако учитељ се може послужити сопственим излагањем садржине одломка, сликом или с предметом, али су за то најглавније учитељеве беседе, које изазивају слике и предмете, Те беседе треба да предходе сваKOM чланку па био он приповетка или описивање, а тим пре при читању песме, која и јесте најглавнији предмет читања у школи. А то с тога, што само при читању песме ми можемо помоћи ученику да разуме уметнички прсизвод, који би био проткан неким осећањем. У том случају, само нам расположење може бити од помоћи, а никаква анализа дела, никаква питања не могу утицати на ученика па да он осети сву методу, он не може да се загреје песниковим осећањем.

Да би јасније показао потребу и значај расположења при читању, ја ћу дати неколико примера из своје личне практике и из практике других. А као пример узећу читање песама.

Више пута за време мога учитељства ја сам с децом читао песму Жуковскога : „Вече у селу“.

Солнвшко заходитђљ, и темнђетђ денБ; Отђ гори упала на селенље тби.. Колоколђљ кђ вечерне христинљ зоветљ! Завтра воскресенђе — OTJIBIX'b OT'b работђ.

И услешша вђ полђ колокола 3OBHb __