Učitelj

Савремено гледиште на учење матерњег језика 419

Селанинђ кђ селенео ужљ погналђ ВОлоОВђ А вђ селенђђ церковђ вса полна лодеи

и блеститђ огнами множества свђчен; Свбчи трудовђ арче звђздђ горатђ,

и молитву лоди вђ простотђ творатђ.

Сунашце залази и покрива се тамом дан; на село је са гбре пала сенка. Звоно позива хришћане на вечерњу; сутра је недеља — одморићемо се од рада. И чувши у пољу звоно како зове, сељак је већ потерао волове у село: а у селу црква пуна људи и мноштво свећа распростиру светлост. Свеће труда горе јаче од звезда. И у својој простоти моле се људи Богу.

У прво време после читања ја никако нисам могао успети да ми ученици испричају садржину, а;да и не говорим о схватању летњег вечера и наступајућег празника за сељака. Никаква питања нису могла помоћи. И то је сасвим разумљиво При читању ученици вису разумевали нису у својој души представљали слику, они нису читали о чему, да причају. Само поједини, обдарени добрим памћењем, али не по својој вољи већ по мојој, испричали су укратко песму, сећајући се засебних реченица из књиге.

Сећам се другог читања из књиге. Пре него што сам прочитао песму ја сам употребио пет минута у разговору с децом. Нећу овде излагати тај разговор; сваки може да га води како нађе за сходно. Казаћу само да су се деца после тог разговора пренела душом у село, када су она вечером шетала, чула звоно, које зове на вечерњу молитву и видела раднике, који су се враћали са рада и људе како иду у цркву. Нека су се деца сетила оних, који су се молили Богу после недељнога рада. (То су била варошка деца). Затим смо прочитали песму. Затим на моје питање: „Ко хоће да испричаг јавила се половина разреда. Сви су причали са разумевањем, свесно, сваки је представљао себи слику, проникнуту својим личним успоменама. Један је рекао: „Дозволите мени да испричам, ја сам све то видео кад сам ишао с оцем да се купам! Мислим да су тога пута песму разумели.

_ Други пример, који ми је причао један мој колега. Ученик, — његов син, Немац, који одлично влада руским језиком, али код куће увек говори немачки и мисли на немачком. Иде већ другу годину у школу — Задано им је да код куће прочи-