Učitelj

480 Учитељ

тају басну: „Вук и баба“ у којој баба говори да ће дати дечка вуку. Ученик је неколико пута прочитао басну, али кад га је отац запитао он ју није могао испричати. Тада је отац оставио читање, па је нашао слику, која је представљала вука ноћу у зиму, далеко од села. Потом је отац стављао питања: „Ко је то нацртан! гдер кад зашто је вук овде Шта он прислушкујег“ и т. д. Затим је узео књигу и рекао дечку да чита. Кад је дечак прочитао басну он се мало замисли и рече; „Знаш тата, па ми смо читали баш о томе вуку, кога смо ми мало час разгледали, то он слуша дечка како плаче. И на очево nuтање шта је он читао о вуку, он је слободно испричао садржину басне, додајући чак и неке детаље, којих није било у књизи. Ти су му се детаљи без његове воље утисли у душу и изазвали јасну слику прочитане басне. А целокупно предходно

"читање није имало никаквога значаја за памћење и разуме-

Babe исте басне; то је читање било безсвесно. · Хтео бих навести још један пример, којим би јасно показао сву важност расположења при читању песме.

Један пут сам присуствовао часу матерњег језика. Учитељ је предавао по више изложеном методу. Читали су песму од Пушкина „Јесења песма“.

Ванетђљ, влнетђ лђто красно, Улетаотђ аснБг ДНИ!

Стелетса туманђ ненастиви Ночи вђ дремлошцен тћни!...

Пролази, пролази дивно лето, одлећу јасни дани;

Спушта се кишовита магла. и тд.

Како је иста песма не само израз мисли, већ и израз осећања, то читање бива тек онда свесно ако ученици не ра-

зумеју само мислима. Они морају срцем разумети И осетити.

Песму треба схватити срцем а не умом. И у том случају никаква питања неће нам помоћи ако нисмо умели изазвати расположење. Па шта је учитељ радиог Да би расположио уче-

нике за слушање песме, он је се старао да изазове у њиховом

духу слику [есени а с њом и осећање које се јавља при посматрању природе која умире. Кад су ученици били на тај начин спремни да исти слику себи представе почело је читање песме.

У разреду је настала дубока тишина, изгледало је да су сви били под хипнозом туге, којом је била песма проникнута. На.

а вазе

OR а авенија вуна

a