Učitelj

482 Учитељ

чна типа памћења: тип конкретни, карактеран по својим мускулним формама, тип очно типографски, чији представници" чувши извесну реч изазивају у својој свести спољашни облик у наштампаном или написаном виду и трећи тип акустични, чија се особина састоји у томе што у човечијој свести влада само облик те речи као звук, који није праћен ни конкретном представом ни сликом његове спољашности у наштампаном или написаном виду. Конкретни тип је по доказивању Рибо-а најраспрострањенији. То исто нам показује и Стетеон, По његовим испитивањима, од 100 лица 82 су упамтила слике речи онако како им их је предало чуло вида. Отуда је јасно да се такво слике и најцуже задржавају у свести. Ови су се опити вршили над старијим особима, следствено такве су слике јаче код деце, тако како су њихове мисли од почетка до краја налазе у области чула. |

Американска је школа, која-је у погледу свесног учења читања и писања постигла огромне резултате, решила и то питање. Упоредо са речима, и место њих дају се деци још и цртежи. Сврху, коју они имају у виду састоји се у томе да деца у написаном или наштампаном виде не речи већ само слике. Да би то постигли Американци се старају да даду реалан израз и апстрактним појмовима као на пример број. ја сам видео њине свеске из артиметике на француској изложби 1900 год.

Како се по тим свескама види, они су учили сабирање. На левој страни било је написано 2-- 1=3; на десној, на ивици била су нацртана два миша а к њима трчи трећи. На изложби су биле и свеске с ученичким композицијама; ји све су ивице биле, испуњене цртањима. Тако, ученик пише историју Жане д Арк а на ивици се налази илустрација. Према томе треба: казати ученику да нацрта слику тога, што је прочитао. А кад он нацрта, кад он апстрактне појмове и представе обрати у конкретне облике тада ће се садржина јасно и тврдо урезати у његовој души. Па не само садржина већ и сви детаљи, с тога што при излагању главнога у свести учениковој и преко његове воље ће се јавити и сви детаљи, који су непосредно везани са главним; и ти ће се детаљи тако како су конкретно | изложени, чврсто урезати у свести учениковој.

Такво обраћање прочитанога у цртежима даће ученику могућност да на њему као у стварности види сву садржину