Učitelj

Савремено гледиште на учење матерњег језика 483

прочитанога. Он ће ту садржину непосредно осећати и она ће као стварност ући у његову душу. При изводу споредних и главних мисли он ће увек јасно видети прочитано пред својим очима као нешто стварно што је он сам видео.

Осећам, да ће ми се одмах приметити. Како можемо приморати ученика основне школе да црта, и то још све:и начин, и предео и море. Да. он то неће моћи а и употребиће на то десет пута више времена него на читање самог чланка. То би тако било, кад би ми од ученика захтевали цртежа не обраћање појмова и представа у конкретне облике. Тада заиста, он неби ни могао нацртати или би на то употребио не само један сат а може бити и два ји више. Но ствар је у томе, што нама савршен цртеж није ни потребан. Нека сваки ученик црта онако, како може, а да је сваки наклоњен цртању у томе не може бити сумње. Дете ед 7 година нацртаће вам све што хоћете: и човека и животињу и птицу и дрво. Ако погледате на тај цртеж, ви на њему нећете видети ни човека, ни коња, али дете ће их видети. Тако исто и ученик. Нека он једним кругом означи птицу с цртицом место кљуна и са две лотице у место ногу; то за нас нема значаја — он видиу том кругу птицу а нама је то и потребно.

Ученик чак и мора показивати у сваком случају најпростије ознаке предмета. Увек треба ученицима понављати да не мора цртеж удешавати већ просто цртати како он то уме. На тај начин ученици ће се навикнути на такво представљање појмова, а кроз недељу дана они ће слободно нацртати сваку слику у разреду за пет минута највише. Сад се јавља само питање: Каке да се у разреду црта при разумном читању. - |

После читања, непостављајући никаква питања, треба изазвати ученика да дође к табли, а још је боље ако за то изаберемо једнога од оних који нису читали и рећи му да нацрта на табли то што се прочитало. Ученик ће брзо цртати; други ученик кога учитељ позове, помагаће му, показујући му погрешке, детаље или оно што је први ученик изоставио. Кроз 3—4 минута цртеж ће бити готови тек онда почиње учитељ да објашњава садржину, и да наглашава главне мисли и т. Д.

5%