Učitelj

Просветни преглед. 499

«ретом од 3. априла 1922. при министарству наставе. Од министарских објава најважније је наређење о провађању закона о материнским школама из год. 1921, затим наређење о основном броју код виших основних школа и наређење којим «се даје већи кредит инспектору гкадемије за оснивање школа на слободном зраку. |

У Белгији било је већ проведено потпуно проширење основне школе. за нови 4. ступањ (T. |. 7. 8. шк. год.) место бивших допуњавајућих курсева при провинцијским школама за ђаке од 12—15 година. Белгија се поставила на чело свих европских држава при решавању питања нарочите заштите деце. Наредила је законом оснивање посебних фондова за децу.

У Немачкој, након уређења основних, а деломично средњих школа у прошлим годинама, ради се на уређењу учитељских школа. Уређење није још досад проведено у целој земљи и ако је већ био предлог стилизован; неки скептици не верују уопште у могућност провађања тога предлога у целој земљи, јер две најважније државе Пруска и Баварска и не желе никаквих реформа. Највише одзива, да се испуне молбе учитеља за универзитетским образовањем, појавило се у Тирингији и «Саксонској. Нацрт реформе Тириншке државе укида учитељске семинаре а одељује опште учитељско сбразовање од стручнога. Опште образовање требају учитељи стећи на потпуној средњој школи свршеној с матуром. Педагошко стручно образовање треба да буде висскошколско и треба га стећи на педагошкој шкдли, коју ваља спојити с универзитетом у Јени. — Сличан план има нацрт саски, Опште научно образовање треба постићи на: педагошкој академији, која би надомештала досадање семинаре. Стручно образовање, теоретско и практично, стицали би учитељи у научној школи, која би се припојила тој педагошкој академији. Бивши учитељски семинари требали би се претворити у реалне гимназије, више реалке и друге школе. — Нови школски закон у Хесенској одређује, да ће се за образовање учитеља основних школа, уредити на државни трошак стручне учитељске школе. За пријем у такву школу потребно је полоожити матуру у каквој "средњој школи. — Суштина уређења. школа у Немачкој је темељна "организација општих народних школа и њима надовезаних виших. Доказује то примењени закон у Тирингији, који читаво, јавно школство ставља на те-

48