Učitelj

у

Nastava crtanja 655

Nastavnik.

Tako shvaćena nastava crtanja, zahteva od nastavnika više nego široko znanje zanata crtanja; da poznaje duh crfanja, to što nije svejedno, a mnogo je važnije za jednog vaspitača.

Danas se nastavnik crtanja drži onih granica, kojih se drži učitelj pisanja, t!. i.. ograničava se da nauči učenike precizno prestavljati oblike. Imaiući sa svim drugi cilj, primena moderne metode traži od naztavnika, dobar smisao i ukus, ceneći Ove OSObine mnogo više, nego tehničku kompetenciju i ručnu veštinu.

] ako je intuitivnoj metodi glavni cilj, da da šire polje inicijativi učenika i naiveću slobodu interpretaciji i izvođenju zadatih vežbanja, na proliv, nastavnik treba strogo da se pridržava jednog uređenog programa i da ništa ne zameri u izvođenju istog, da nebi se početna sloboda pretvorila u nered. Samo urednim i me= todičnim držanjem razreda, može se podsticati pažnja učenika i održati njihova marljvost. U tom cilju označili smo neke mere, koje nam iskustvo dokazalo, da su odlične. Iznoseći te mere nismo mislili angažovati nastavnika da se striktno istih pridržava, nego samo da mu se olakša njegov zadatak; lično iskustvo, a naročite prilike, mogle bi svakome dati plodne postupke.

istakli smo glavne principe, Кој! moraju inspirisati nastavu crtanja, ali istovremeno ostavlja se izvesna sloboda u izboru nastavnih srestava. Sa puno razloga, francuski naučnik, Lecog Boisbaudran, kaže: „Nastavniku samom pripada razumna i spontana primena metode, on je živ metod, koji nijedna pisana metoda ni može ni treba да хатпеш,“:)

Kakva treba da je učionica.

Poznato je da sredina ima vrlo veliki uticaji na razvitak deteta, naročito na razvitak ukusa, za to učionica treba da je priiatna, neko ukrašavanje (dekvracija) različito i prijatno za dete. Ovi se uslovi mogu sa vrlo malo troškova i truda realizovati. Iz pedagoških razloga vrlo je korisno, čak i neophodno, imati u razredu više praznih ramova na raspološenju, i to nekoliko, za uramlivanje lepih reprodukcija remek dela iz slikarstva, vajarstva i arhitekture, a druge za isticanje najbolje uspelih đačkih radova iz sviju razreda. Ova privremena izložba mora se često obnavljati,

1) Conseils un jeun p:ofesseur. Lecag Boisbaudran.