Učitelj

#5662 Учитељ

МЕТОДИНА

Милорад А. Вујанац уч. Београд.

Почетно читање и писање, и · буквар“

Питање о учењу читања и писања мора занимати свакога озбиљног учитеља. Да би олакшали овај посао износимо овде ове редове. |

Звуци. — Без ваздуха нема звука, а што год у њему трепери издаје глас Т. ј звук. Ово треперење изводи се "ударом тела и струјањем ваздуха, при чему се производе звучни таласи, те производе или прасак или шум или Шон. | Један потрес даје прасак, за више неправилних потреса дође шум, а равномерни звучни таласи дају тон. У природи се чују ове врсте звукова свуда, 2 то су природни звуци, који се могу произвести на музичким инструментима. Уста свих животиња, што плућима дишу, јесу музички инструменат. Природни звуци разликују се по постанку, по броју и по трајању звучних таласа. | |

Гласови. — TpenepebeM крила бубе чине звук, пас " дахтањем, срп сечењем, кола и т. д. издају било прасак било - шум. Свирала, жица, хармоника издају тонове. Разни отвори ва струјање ваздуха узрокују разне тонове. На инструментима се могу извести интервали, виши и нижи тонови, што чини драж музичку. Али ниједан инстуменат није у стању да да име звуку. Некада је и човек својим устима праскао, шумио, док није промумлао, продречао, зундорио и проговорио. Само је човек својој вољи подвластио своја уста. Он је по“ дражавао природне звуке, и готово свакоме“ дао је име. Именима звукова образовао се говор, а подобност говора срасла је с човеком. и прелази и у наслеђе. Понеке животиње кажу по коју реч или и реченицу, као грамофон, али су то само отисци човечјег говора, н. пр. папагајчићи не могу рећи што им је отац говорио, а данашња "свиња рокће, исто као пра-

: Пуштамо овај чланак г. Вујанца који је врло интересантан са "извесних оригиналних мисли Гледиште на ове ствари о којима се у „Учитељу“ ове и прошле године водила дискусија јасно је изнесено У Методици · Матерњег језика од г. Јов. Б. Јовановића, која је пре кратког времена угледала света и у којој је опширно ова тема третирана.

Уредн.