Učitelj

Nastava crtanja 661

„Kako ste sa skicom, popravišmo učinjene greške u dimenzijama, izvešće te detalje, i) i najposle osenčičete crnom kredom ili obojićete ga akvarelom ili kredama u boji, pazeći da prvo počnete najotvorenijim tonovima i završite najtamnijim. Nemojte zaboraviti da obeležite i bačenu senku“.

Kad vežbanje bude završeno, nastavnik, u prisustvu svih. učenika, kritikuje radove, ističe dobre i rđave strane svakog crteža, klasirajući ih u isto vreme. Ova kritika treba uvek da hrabri, više pohvala nego ukora, a nikako ismejavati, šta više i za nevešte ireba naći jednu ohrabrajuću reč.

Nastavnik izaziva primedbe i rašuđivania učenika prema radovima njihovih drugova, tražeći obrazloženo mišljenje od više učenika o radovima o kojima se diskutuje i ispravlja ili odobrava date ocene.

Posle svakog vežbanja, crteži se klasiraju i rezuitat objavljuje se razredu. Sva vežbanja treba oceniti i periodično. klasirati učenike, prema srednjoj oceni. | Naibolie crteže izložiti u razredu, odmah posle izvršene zajedničke kritike.

Kao primenu, treba narednog časa zahtevati od đaka

_ crtanje istog predmeta, ali ne s modela, nego po sećanju. Ova vežbanja izvoditi što češće, radi razvijauja pamćenia i radi upućivanja na pažljivije posmatranje predmeta, prizora pojava i t d, jer se ovim bogati dečiji misaoni krug. Crtanje po sećanju ne treba izvoditi samo po predmetima koja su ! već đaci crtali, nego i po predmetima, pojavama i predelima · njima poznatim. =

U prošlom broju podkrale su se ove pogreške: na str. 537 (sveska br. 8- april) treći red odozdo stoji: Naše je mišljenje, da bi trebalo, nastavi u osnovnim školama . .., a treba da glasi: Naše ie mišljene, da bi trebalo, nastavi crtanja u osnovnim školama...; na istoj strani, odozdo u prvom redu stoji: nikakve produžne ili prolesionalne škole, a treba da glasi: nikakve produžne ili niže profesionalne škole, gde se crtanju dovolina pažnja poklanja. Na strani 539, u 18 redu odozgo stoji: pokazala) jer i da ima ne bi mogli uspešno... a treba da glasi: jer ima исеца koji odlično znaju crtati, ne bi mogli uspešno...

ı Pretpostavljamo, da su prethodno svi potrebni tehnički termini objasnjeni.