Učitelj

Почетно читање и писање, и буквар 673

„ложају докле дах траје. Сугласник се чује само у тренутку наглог разлучења два органа, а кратковремени утисци остављају елабе и нејасне упечатке. Кад учитељ добро упозна и предочи ђацима изглед уста за изговор самогласника, онда је он постигао ваљану припрему за правилан изговор сугласника. На команду: „Наместите уста да кажете глас: а (0,у..)“ или „Наместите уста као ја“, — провериће разумевање и успех, па ће командовати: „Реците!“

Увек ваља сматрати тачном поставку: деца не. знају и и не умеју 'ништа, немају искусшва“. Преко искуства она ће стећи представе и појмове и извести закључке. Деци покавзу/, „да се угледату и да подражавају. Примена сазнања доћи ће им онда лако. Учитељ ће рећи глас 1,2,3... пута, прекидајући га. На његову команду и бројање казиваће га ђаци у хору, појединачно. Затим ће он отпевати тим гласом 1,:2, 3... тона, па ће то хор и најзад појединци. Све је ово припрема за слушање и ређање гласова у низова. Врло је корисно на конац нанизати ђинђуве, или на рачунаљци куглице, па их размаћи по једну, и код сваке кад се на њу покаже прутом деца говоре глас; потом се саставе по 2, 3,4... и говоре гласови споjeno њ пру бара, а. а... Каа; аа... Ш'а; а... ЈУ аа, 4... ХМ ааа, аа, а... и т. д. Ово је неминовни услов за читање и писање, јер је у томе искуство слушно.

Чим се стеку представе и утврде појмови гласа није никаква ни тешкоћа ни претрпаност показати слово и дати видну представу. Неисказана је радост дечја кад“ упознају слово, и њу им треба причинити у почетку. Зашто је потребно држати далеко глас и слово по више недеља, а не спојити их одмах> Зашто се одлаже ово венчање без нужде Зашто се младенци и свадбари муче дуготрајном спремом, кад се сврха и без ње много лакше постижег Вежи одмах слово за глас, Али слово нека пише учитељ (да црта најпростије). Деца нека га праве од каменчића, зрна кукуруза блата, песка, дрваца. Влажан конац има мађиску моћ у грађењу слова, јер се може брзо савитии поставити у положај какав се год жели. Дрвца тако исто. А саме руке и деца средства су од неоцењене вредности при памћењу и представљању слова. Састављени врхови палца и кажипрста = 0, "к томе мало повијем велики прст = 6, а размакнути врхови