Učitelj

Почетно читање и писање, и буквар 675

Кад ваља почети читање и како

Под читањем разуме се исказивање мисли. По томе читање појединих слова, ако не изражавају никакав осећај, и није читање, него је хујање ветра и клопарање празне воденице.

" Стога се читање слова мора вежбати ради механике саме, ради:

брзог сећања и везивања гласа за виђено слово, да се најбрже "доспи од слова преко ока и мозга на језик, т. |. да слово изазове потребни покрет говорних органа. Ми хоћемо да пођемоод елемената говора, од гласова, па да их спајамо у мисаоне елеменше. Као за глас што претпостављамо искуство, и овде га морамо створити радом, па и причом. На тај начин довешЋемо децу да покажу узвике, на пр. А! У! да! Уу!..... Кад знају слова, лако је ове узвике природно прочитати. Кад је уво свикло да слуша и осећа гласоударе, а око да види и позна свако слово, онда и читање бива по реду и течно. Па и кад се пређе на узвике од. различних самогласника синтеза бива лака. Дужи изговор претходно даје времена за сећање следећег гласа. Читање: У ...а..! убрзава се док не рекну: У4! а: А...е..! док буде: Ае!...... Препоручљиво је да 2—3 ђака држе у реду по једно слово, и од првога да почне ЧчиИтање, Први говори свој глас, други наставља свој, трећи за њим свој... Они стоје пред ђацима у истом правцу окренути а учитељ повлачи прутом или командује: Први, други... или Јова, Аца...., који изговарају: Ао!... док се не постигне природна брзина. Ово је.слободно, јер су два слога, а не може бити грубог срицања, јер се самогласник у сваком случају правилно изговара, нити може бити прекида док се цео не изговори. Овим се путем припремају и упућују деца, да читају целе речи макар на слогове али без прекидања и без застајања пре, но што доспу до правописног знака.

Вредан и трудољубив учитељ нацртаће на траци од хартије узвике, речи, реченице и савити трубу. Одвијајући ову трубу деци се појављује слово за словом, слог за слогом.

Читање право почиње упознавањем великих слова. Pol ЊИХОВ је произвољан. Ново је ту само: А и Е, а остала су једнака са малим.

Најглавније је вежбати на овим самогласним узвицима синтезу гласова. ради читања (а + е — о == аео) и потом анализу ради припреме за писање речи по диктату (лао =А — о»