Učitelj

Тотпдајкома Когејасцопа Študija Đaka 43

uvek postaju suksecivno manje ako okom pogledamo od desna i dole na dno, onda se dokazuje da funkcije obrazuju sve speciHčke forme jedne opšte Osnove radnje“. Bortova hirjerarhiju poklapa se sa ovim načelom. S toga se on zagovara „univerzalno jedinstva intelektivne funkcije“, t. j. da su funkcije jludskog: duha, i najprostije i najsloženije, procesi jednog, jedinog sistema. Eksperimenat sa aparatom sa tačkama odaje najveću korelaciju sa drugim Opitima i prema tome je u pročelju hijerarhije. Taj eksperimenat izumljen je da meri moć hotimične pažnje. S toga je moć hotimične pažnje zajednička sposobnost koja prodire u sve druge funkcije.

Ako se uporede ciljevi, građa i metode MBartovih eksperimenata sa ortogralskim opitima, jednoga đaka namah se može uvideti razlika između eksperimentalne didaktike i. korelacijonog proučavanja đaka. Eksperimentalni didaktičar shvata đaka kao organizam, kao jedinicu u kojoj međusobno deluju unutrašnje i spoljašne sile, socijalne i prirodne. Đak je jedna celina, njegove akcije i držanja su složaji. Ali ova kompleksna ispoljavanja života su izrazi пјеgova razvića. S toga, ako se želi proučavati pravo razviće, t. j. ako se vaspitanje hoće proučavati, onda se Ove bitne pojave moraju usvojiti i proučavati kao što jesu. Ne osete, pamćenja i razlikovanja boja, već školske okolnosti, u njihovom prirodnom odnosu, {ireba ispitivati. Pravopisna aktivnost je vrlo složena duhovna pojava. Ona za sobom povlači interesovanje, pažnju, pamćenje, imaginaciju (uobrazilju) asocijaciju ideja, verbalnu i konkretnu; ona sadrži nadraženje motornih kanala, artikulacijonih (klasitetičkih) i ručnih organa, senzoričke puteve, vizujelne, akustičke i kinestetičke organe, asocijirane sa svim ovim dolaze odnosi između učitelja i đaka, i između đaka i razreda, · na sve ovo uteču opet uslovi toplote, svetlosti, školskih klupa ventilacije, da ne napominjemo дић зкоје, согрз а' езртт, što oživljava vaskoliku proceduru. |

Sve ovo usvaja eksperimentalni didaktičar kao jednu pojavu i istražuje aktivnost ovake jednice. Aktivnost mora se održati nedotaknuta; s toga je eksperimenat klasni opit; školski uveti se združavaju; školsko gradivo se upotrebljava što je više moguće; školska predura se sledi.