Učitelj

44 Учитељ

Korelacionista a la Torndajk opet ne usvaja ništa u svome jedinstvenom stanju. On analizira, disekcira i nastoji da jedinstvo izvede na temenju providnih veza ili Zajedničke funkcije. On se izoluje od čitavog sveta; on odvaja individuje baš od onih okolnosti u kojima on proučava funkcije, gde one znaju svoje prirodno postanje i svoje prirodno primenjivanje. Tako na p. r. Torndajkov sledbenik pođe da proučava opću intelegenciju školske dece i da se dobiveni zaključci upotrebe u školskom ocenjivanju i unapređivanju. Mesto da đaka stavi, kao što nastoji didaktičar, vaš u onu situaciju u kojoj bi njegova inteligencija prirodno funkcionisala, Bort uzima dete iz škole i vodi ga u laboratorium; on ga odvaja iz njegova razreda; on ga izOlira od života, Ispitivač disekcira predmet psihološki da iznađe od čega je sastavljen. On se služi sredstvima i gra"Фуот za detarminaciju ispitivanja inteligencije koja su posve različita od onih što ih induvidua nalazi u njezinoj svakidanjoj sredini.

Eksperimentalni didaktičar i korelacionist imaju malo zajednički tačaka dodira. Njihovi ciljevi su drukčiji, njihove metode su drukčije. Korelacionista a la Torndejk može realizovati korelacije i može iznalaziti centralne funkcije ali vaspitanje će i nadalje zavisiti od didaktičara u praktičkoj direkciji i egzagtnoj proceduri.

Андра Tanpnnonaj — Београд. Мисли 0 дечјем позоришту.

Један је наш књижевник старијег доба имао право кад је казао: дечко је од дванаест година већ еманципован за књи"жевни свет; ако га не уведете у њ, оде сам. Он је то напоменуо ради препоруке читанака, добрих књижевних зборника за школе, желећи да се тако састави „венац читанка“, које ће бити књижевна забава и поука. Напомена, да ће дечко, буде ли остављен себи, сам отићи у литерарни свет, хтела је опоменути шта све може пасти шака младом читачу ако његова лектира буде случајна.