Učitelj

Просветни преглед 51

Међутим могућно је учинити појединачна поређења, без захтевања да се донесе апсолутни суд, О овом одвојеном др-

жању, о школским уџбеницима, о лектири неколико универси-

тетских, педагошких часописа и упоредити их детаљно с оним, што раде у Француској. Ми ћемо груписати наше примедбе

следећим редом:

1. Зграде и материјал.

2. Школска организација.

3. Општа дисциплина.

4, Материјал наставе.

5, Продужне школе.

6. Наставнички кадар.

7. Јавно мишљење и школа.

1. Зграде и школски материјал. Некорисно је задржавати се дуже на овој тачци. У целој Немачкој, а нарочито у

богатој долини реке Роне, повећавање становништва и проду-

жавање трајања учења проузроковали су грађење зграда, према којима школске зграде у Француској изгледају доста скромне. Општине нису циције. Ваздух, довољна светлост, хигијена, про: сторност, удобност, све ћете у њима наћи. У њима се осећа узана сарадња васпитача, хигијеничара, архитекта и државне власти и сваки од ових, што се њега тицало, суделовао је са највећом вољом. Неколико округа Источне Некачке туже се пре рата, да су имали само „школске развалине.“ Било би интересавтно знати, да ли се за њих сада боље постарало; ста-

вљањем свих школа у државне руке и у мноштво зграда, које се стално појављују на немачком земљишту. Међутим сасвим

релативно и то је могуће, да са њиховим „развалинама“ француски ученици буду врло задовољни, У овим огромним и сјајним немачким школама грејање и осветлење је најмодерније. Ствари ученичке и за учитеље, табле, ормани, све је то удобно. Што се тиче издавања школских уџбеника не допушта се, као у француској, да се то централише само у неколико повлашћених књижара престонице. У свакој државици, у свакој вароши, издавачи стављају на продају, са релативно сниженом ценом, подесна издања према локалним потребама. Ово су тврђења мучна за нас, нарочито кад помислимо на наше школе опустошених крајева, од којих се многе налазе у зградама по-

дединих имања. И нове школе не могу се упоредити, без сваке

4.