Učitelj

Просветни преглед 55

Пн

командује с катедре: горе! — доле! доле! — гореј и нисаљке се пењу и спуштају по такту повлачећи наизменично потпуве и фине црте овог угластог писања. Цео разред 3аврши у исто време свој рад и почиње. Ово је савршена дресура: јер ђак у групи чинећи једновремено заједничке покрете не изостаје нити иде много напред, али ово је противно добром реду и дисциплини.

Морал и вера. Настава о моралу не постоји у програму за немачке школе. Настава религије предаје се по четири часа недељно; два су часа које прописује министарство вера, а други два часа предаје учитељ вероисповести, које су и ученици. Жестока се борба води између ових школа, које су отворене за све вероисповести (У утинапзсћије) и оних стравих школа које имају само религиозну наставу (Weltschule). Ми не можемо да суделујемо, али можемо приметити да ова вероисповедна настава, која се продужава из године у годину, одржава у маси дух више религиознији него у Француској; али такође. и једно оштро супарништво и дух заслепљене и пакосне секте. Изгледа да се верска љубав, после рата, доста расхладила. Допуштено је у школама, после школских часова, и по једно предавање слободних мислиоца, које одржавају чланови Freireligiose Gemeinde. -

Немачки језик. Настава матерњег језика мање је разноврснија у својим формама неге у нашим школама. Читање и граматика са вежбањима нагласка и врста готово су једини начини. Књиге за читање готово су све сличне: мале приче које личе на приповетке Шмида, песмице које подсећају на Ратибона, историски догађаји, географски описи, али ништа што би упозвавало националну литературу. Могло се наћи извода у чувеним делима француске литературе од ХИ! столећа и чак шта више, ови су најбољи комади, од пре десет година, узети као база за наставу француског језика полазећи од читанке изучавању граматике, састављању речи, синтаксе и писмених састава. Ништа од овог не постоји у Немачкој; мали ученици познају само писце чувених дела, за које су сазнали

·_ из својих ручних књига.

Граматика је збирка правила пропраћена дугим и многим примерима. Изгледа да је и самим малим Немцима тежак језик за изучавање, услед сувишних правила, а нарочито услед