Učitelj

410 Учитељ.

4 Сошијално, национално, држављанско васпитање (П. Наторт, Х. Лиц, Капф, Гаудиг, Кершенштајнер, и т. д.). Начело животне заједнице обухвата дело и заједницу и тежи за савршеном личношћу у савршеној животној задрузи помоћу проширавања и удубљавања породичног духа ка племенској свести, нацијонализму и човечанству. Социјална педагогија јесте само један од трију главних чланова новонемачке педагогије, Васпитање за државног грађанина — па ма кака се схваћао појам државе — јесте и остаје као највиши васпитни идеал недовољан и никада блажен, ако се упореди са васпитним циљем новонемачке педагогије,

5. Умешничка педаготија (Лихтварк, Веб Шарелман, Хергет, и т. д.). Један од првих Лајевих чланака тиче се естетског васпитања, куд и камо раније него ли што се повела реч о уметничком васпитању (у : Блепизсће В!дНег 1892,4. heft). Лепота је узета као један засебан члан у систему ваљаности новонемачке педагогије и на тај је начин не само да је слободна свих једностраности и претеривања, већ је Светим освештена и узвишена. Сва Лајева дела до буквара: „ит водепеп Кпдепапд“ свестрано се обазиру на идејал лепоте.

6. Морална педагогика (Ферстгр, Оскар Месмер, ит. д). Оно што смо малочас рекли о естетском васпитању вреди им о моралном. И Ферстерова морална педагогија не може задовољити Лаја. Моралне слике које Ферстер излаже у низу. „поука“ и разговара, наличе низу слика у сликарској галерији. Учитељи и ђаци се угодно побуђују, а можда се рађају и добре намере, али оне опет исчезавају. Према Лају Ферстерово васпитање је само школа речи (И огзстше), а не школа дела (Тагзећше) чије је основно начело дело (акција 14:), јединство опажања — прераде — излагања у животној заједници. Шта може и треба да постигне „сексуална (сполна) недагогија“ у школи, показује Лај у односној глави своје методике о природној настави.

Сабирајући све ово можемо рећи:

" Наведени педагошки правци, који скупа захтевају да се оствари васпитни циљ, појединчано показују да су више или мање једнострани, претерани или недовољни. Они истичу делимичне циљеве као главни циљ, чине чланове организма. да. су читав организам. Тек онда када се среде на темељу прин-