Učitelj

328 Учитељ

kod dece, bio ie Krepelin koji ie shvatio, da od načina vladanja predmeta koji se ispituje psihološkim eksperimentom, mogu se odrediti kvantitativno „izvesni fondamentalni kvaliteti njihove ličnosti“. Samo ta ispitvania treba da se što više prošire i da budu sistematska. Jer čovek nije jedan fizičhi instrumenat, niti je stvoren po jednom arhitipu, kao što to tvrdi biblija već ie produkat jedne postepene evolucije na koju su uticali milioni različitih efekata. Prema tome poznavanje jedne ili više individa ne može nas nagnati, da prema njima činimo zaključke za ceo rod liudski. Samo čineći jedan veliki broj opservacija u različitim oblicima, mogu se prikupiti izvesni kvaliteti kod pojedinih individua, koji ih potpuno odvajaju od ostalih individua. Pokušaje u ovom pravcu činio ie najviše Ludvik Lange, učenik Wuntov, koji je još 1885. god. dokazao, da u prostim reakcijama imamo dva oblika, koje је on nazvao mišični i senzorijalni. Slične eksperimente vršio je i Stern, koji razlikuje tip objekfivne reakcije i subjektivne reakcije, pa i Krepelin, koji se naročito bavio istraživanjem različitih tipova reprezentacija.

No ma kakvu naučnu vrednost da imaju takva Ispitivanja, oni mogu da budu veoma korisna za vaspitnu praksu a naročito individualne razlike kod učenika, koje nastavnik mora upoznati ako hoće pravilno da vrši svoju funkciju. Stoga je eksperimentalna pedagogika nauka na čijem progresu imaju da rade i učitelji, kako bi se na kraju krajeva došlo do tačnih principa za vaspitanje i obrazovanje roda ljudskog.

зеље падини

Đ Z. Đorđević.

ЏТода паз!еба | 05 НИКО Га Ноте,

Svaki psihički akt ima svoj početak i svoj svršetak u fizičkom životu. Pa kao što je uloga nasleđa u fizičkom isto je tako i u psihičkom životu značajna. Nekada se pridavala i suviše velika važnost nasleđu, jer se verovalo: da dete rađajući se donosi sobom sve ideje, koje se docnije imaju samo da razviju. To je klasična teorija nepromenljivih „urođenih ideja“, kojoj se sad na suprot stavila evolucionistička koncepcija ontogeneze. Nema urođenih ideja, ali ipak izvesno je: da ima bar sposobnosti