Učitelj

Uloga nasleđa u psihičkom razvitku deteta 351

3.) Drugo nervno uvećanje, koje odgovara prostim percepcijlama objekata s potpunim razvitkom motorne Organizacije, spontane pažnje i instikta;

4.) Rastuća koordinacija data svesti: memorija, imitacija, impulsi, prve emocije;

5.) Naposletku, pojava inteligencije i svesno mišljenje, voljna akcija i više emocije.

»

Uticaj spoljašnjih ps:hofizičkih fenomena igra takode kapitalnu ulogu za psihički razvitak deteta; oni obrazuju njegovo eksperimentalno bogastvo, njegovo moćno 15kustvo; oni vrše utica| u toliko značajniji, u koliko dete poseduje viši stepen kvaliteta koji pomažu ovu akciju, a to su: ekstremna sugestija i moć imitacije.

Samo se može zahvatiti čarobnoj moći imitacije, što · će se izvežbati naročita spoljašnja psilo-fizička akcija, koja objašnjava i dozvoliava vaspićnua akciju u moralnom. i intelektualnom životu i u promenu aktiviteta,

Стеван Рељић, — Штип. NI Проблем религијске наставе“),

Религиозни кутак је нешто најдубље, најскривеније и најделикатније што има душа човечја. Религиозно осећање у детету јавља се врло рано, раније него се мисли, и постепено се развија, јача, тако да од прилике у добу пубертета добија највећу силу и моћ и над младим човеком. Од тога пак доба оно губи нешто од своје силине, сређује се и постепено се кристалише у човеку, повлачи се на дно душе његове и ту кад мање кад више примећено, остаје и прати човека кроз. цео живот. |

Први васпитачи деце и људи били су они који су прво приметили ту силу у човеку и познали њен моћан утицај на човекову душу. И прво васпитно средство — мислити на намерни, смишљени васпитни утицај — било је религијско осећање.

#) Пуштамо овај чланак и ако се у целини не слажемо с њим већ и због тога што су се ове мисли развијале и у дебати на Београд. Учит. Збору поводом расправе г. Ж. Радосављевића: „Клерикализам. и школа“.