Učitelj

Слободни писмени састави 357

је израз целокупне човекове унутрашњости, лако је извести да настава матерњег језика утиче на све врсте интересовања: очигледна настава буди емпириско, логичко читање и граматика спекулативно, песме и друго естетско штиво естетско, а приповедни чланци у читанци све врсте интереса учешћа. Али ипак, од свега тога једно мора бити главно, једно због чега се матерњи језик предаје у свима врстама васпитних школа и учи у свима разредима тих школа.

Тај се главни задатак наставе матерњег језика не може састојати ни у интелектуалном усавршавању ученика, јер су за ту улогу позваније природне науке и математика, ни у моралном подизању омладине, јер су за ту сврху подесније религиска и историска настава. Матерњи језик у васпитној школи има са своје стране и у границама својих моћи да врши онај исти задатак, који, сваки према своме карактеру, врше остали уметнички предмети : уметничко образовање омладине. Предмет наставе матерњег језика јест говор, као што се у свима посебним дидактикама тврди, али не говор какав-такав, већ леп говор, говор напреднијих, отменијих, књижевни говор, говорна уметност, књижевност, беседа. Ако бисмо задатак наставе матерњег језика хтели да формулишемо језиком Хербартове школе, онда се он може обележити као развијање и неговање естетског интересовања у области говора.

Ово уметничко схватање задатка наставе матерњег језика 'од нарочитог је значаја за разумевање борбе око увођења слободних писмених састава у основне школе. Настави матерњег језика је свуда поклоњена велика пажња. У наставним плановима свих васпитних школа тај предмет има највећи или понајвећи број недељних часова. И задатак наставе матерњег језика ако се није формално схватао као естетски, он се скоро у свима гранама као такав осећао. Који би то наставних матерњег језика био који би допустио да му ученици не читају и не пишу лепо, да му не говоре правилно, књижевним језиком, да у писању праве ортографске погрешке итд.2 Макар како погрешно или нетачно да се схватао задатак наставе матерњег језика, увек се, често, можда, на дужем путу, са већим напором него што је потребно за учитеља и за ученике, али се увек постизао, ма и у главном само, онај естетски смер. у читању, граматици, усменом говорењу. Свуда се ту, где више