Učitelj

Просветни преглед 399

Све ове школе немају један заједнички план, напротив, имају само нешто у принципу заједничко; оне су у највећој мери слободне и научо-испитивачки вођене. То су п аве лабараторије за васпитање. Рад је строго научан а средства на расположењу. Разуме се, наставници су људи високе научне културе, специјалисте свога посла. Прва тешка последица тога су велики материјални издатци, који бивају неопходни. Школа код Лондона кошта на сваку ученицу око 50.000 дин годишње, што није-ни мало демократски. (тога је сумњиво да народна школа у ближој будућности може остварити све ове услове. Наставнички кадар морао би бити огромно увећан, јер се при овом поступку тражи не више него 5—10 ђака на једног учитеља. За народну школу мора се пронаћи на тој научној основи, једно друго, повољније техничко решење.

Тако схваћено и организовано школско васпитање пред„ставља једно дело бескрајно деликатно, које захтева много такта и дубоког познавања детета. За извршење тога посла тражи се у првом реду најсавеснија и најбрижљивија спрема наставника. Да би се остварила ова реформа, мора се дакле, однеговати нов учитељски кадар, који ће научно стајати далеко више него сада, само тако ће он моћи поуздано руковати васпитном науком и умноженим средствима њене примене, "Само онај васпитач, који воли дрте, уме га разумети и њему говорити, има утицаја и могућности да развије и створи нове и праве интелекуалне и моралне вредности. Нова школа треба много учитеља а ми их имамо тек врло ограничен број, што још није највећа незгода. Већа је она, што се не успева, и поред свих покушаја, подићи онај број који већ имамо, на „знатнију висину науке свога посла. Може се још и опростити да не идемо тако широко, али да останемо и плитки, поред свих кретања у дубину око нас, за највећу је осуду. Цела слика је још мрачнија, кад уведемо у рачун и нове генерације које су све слабије, и далеко подбацују оне у назад 10 и више година. То је прво, најважније и опште занемаривање културне мисије, које најсигурније води народном понижењу. Свака школска и просветна реформа без овега постаје илузорна; баш и кад би се хтела, није могућа, нема способних леђа која ће носити терет.