Učitelj

„Књижевни преглед 465

"великог француског филозофа и осниваоца социологије, него жао педагога. Да је он и педагог, ретко је то коме било по„знато чак и тада. Па ипак, Конт је педагог и то велики педагог, межда чак и већи од многих који се као такви помињу У уџбеницима историје педагогике. Упоредо са својим филозофским идејама, он нам је дао и неколико педагошких, које су необично плодне и чији је утицај далеко већи него што се то а на први поглед оценити. Зато је за сваку похвалу идеја пишчева да и наш педагошки свет упозна са њима. Ово је у исто време и први већи покушај да се и код нас популаришу новије француске педагошке идеје, те нам је он у толико „симпатичнији. _ | \

Ово своје делце писац је поделио у неколико глава. У првој говори о животу и раду Контовом. Конт припада оном колу мислилаца 19. века, који су били поставили за сврху „свог живота да што више допринесу преображају друштва и срећи човечанства. Пре свега и изнад свега они су били по својим тежњама социјални реформатори. Такав је био Фурије,

„Луј Блан, Р. Овен, Прудон ијош многи други из тога времена;

такав је био његов пријатељ и учитељ Сен-Симон, па је такав и Конт. Остварити опште благостање на земљи, уништити неједнакост у друштву, ето то је била њихова идеја водиља. Многе је од њих она одвела у социјализам и комунизам, а Конта је она одвела у култ социјалне религије — хуманитета. чСви се они баве изучавањем друштва и закона његовог раз„витка, али они то не чине из просте жеље научничке, зато

· што их то само по себи интересује, већ напротив да би лакше

„могли утицати на еволуцију друштва у коју су сви они веровали. једино се тиме да објаснити онолика љубав Контова за социјалне студије. То је доба када је историја, односно фило-зофија историје била јако у моди. Контово дело представља "најзрелији и најпотпунији плод тога времена. Оно нам је познато под именом позитивизма, чије нам објашњење писац даје у својој уводној речи. И заиста, кад год је реч о Конту увек је потребно задржати се на овом изразу, који је он издигао на степен читавог једног система филозофског. Потребно је прецизирати га и одредити смисао који он има код Конта, Без тога је скоро немогуће схватити главну мисао Контове «филозофије.