Učitelj
546 | Учитељ
С. Миропољски: „Љубав ће приближити срца дечија према њиховом учитељу и олакшаће му труд, показаће му прави пут ка циљу. Она ће изазвати у њ попустљивост, трпљење ка погрешкама, опроштај при кажњавању, она ће му дати јачину и строгост, које су нераздвојне од праве љубави, и без којих је она непедагошка мана, У време труда у раду и бриге за савесно испуњавање дужности, у доба замора од тешког рада, када га узнемирује лењост, лакомисленост и несташлук једних ученика, а дрскост и суровост других; када га притискују нападају са стране када му сумња у успех допринесе тугу и очајање — љубав ће сачувати у његовој души веру и наду, узвишени поглед на његов позив, решиће му сметње идеалних тежња и горког искуства, ојачаће у њ верност ка дужности, спасти ће га од очајања и даће му такву утеху, какву ништа друго није у стању дати“.
4 Пример најбоље васпитава:
Лок: „Поуке су без плода, ако се не потврђују примером.
Баур: „Васпитач, васпитавајући друге, треба сам себе да васпита сагласно свом идеалу, како би се његове поуке укрштале и потврђивале силом свог личног примера. Тада се на њ може применити она Гетеова изрека: „онај је старешина. добар, који и сам ради оно што другима наређује“.
Салцман: „Васпитач пре свега у самом себи треба да тражи узрок недостацима својих ученика“.
Де Жерандо: „Ваш је лични пример јачи и важнији од вашег предавања. Само он може склонити децу на добро и приволети из да раде оно, што је добро. Ваш ће живот увек за њих бити отворена књига, из које ће они изучавати своје обавезе, не по апстрактним правилима, него из искуства. Ви сте у потпуном праву, да од њих захтевате оно, што сами тачно испуњујете. У противном случају зар можете себи ласкати да сте сачували неку власт, ако се ваша упуства разилазе са вашим делима“.
Гете: „Ко је дуго време провео међу децом, тај зна да никакав спољашњи утицај на њих не пропада“.
Вагнер: „Ништа у таквој мери не васпитава, као присутност моралног човека; није потребан његов говор; сам он светли и загрејава као сунце“.