Učitelj
Педагошка зрнца 547
фФ. Мер: „Учитељ је дужан не само да служи за пример својим ученицима, него им мора бити узор и оличење свега онога, што се жели да се слије са душом свакога детета. Ако је учитељ сталног карактера, отворен, искрен, убрзо ће се ова својства одазвати и на његово питомце. Ако је хуманитаран, и деца ће бити осетљива и послушва, ако ли је груб и дрзак, такви ће му бити и ученици, а могуће и грђи од њега, Ако он савесно испуњује своју дужност, и деца ће бити тачна у својим радовима; ако је добро васпитан и ученици ће бити лепо васпитани“.
5. Какав треба да је учитељ:
Дистервег: „Као што нико не може другоме дати оно што он сам нема, тако исто не може нико образовати и васпитавати ко није сам образован и васпитан“.
„Тражећи извор дисциплинске, дидактичке и моралне силе неких учитеља, који се одликују овим својствима, дошли смо закључку, да овим изворима служи енергија и одлучност њихове воље, или краће: јачина њиховог карактера. Где овога. нема, тешко се може рачунати и на какав стваран успех у васпитању“.
Петшерсен: „Оно иде за руком, што се предузима из убеђења; напредује само оно, што се продужује са одушевљењем и сталношћу. Зато најуспешније раде учитељи који не губе дечију једрину и живост, чије су умне силе доста развијене ради одржавања дечије топлине и издржљивости у свом позиву и раду“.
Франке: „Учитељи не смеју заборављати да ће у толико: више задобити власг над срцима дечијим, у колико се више одликују скромношћу, смиреношћу и поступају очински. На тај начин они постижу речју оно, што други достижу сувишном строгошћу“. –
Баур: „Тек ако има хришћански идеал, васпитач ће бити у стању, да има на уму оне што је главно, поред разноликих задатака и обавеза, и волеће свој позив, без обзира на све спољашње и унутрашње сметње. Љубав је код њега спојена са надом, да му Бог да снагу у његовом раду, који ће извршити надом у њега, у чије је име и отпочео свој рад, а та га нада привикава на стрпљење, помаже му да наставља.