Učitelj

Шта је цивилизација 511

као естетика и највише као основна вредност. Ако би сва деца свију наших општина у Француској, читала једном и више пута ове књиге, па ако би их разумели и задржали у глави само једну четвртину од истих, они би ИЕ један: врло висок степен цивилизације. .

У неким малим земљама, у Холандији, Данској, Шведској, Швајцарској, основна настава је врло разграната, а резултат је тога, да су масе народне врло образоване.

Сећам се да сам се пре много година, (не сећам се баш због чега) налазио у Лозани. Тамо сам познавао једног учитеља једне женске основне школе, у којој су училе девојчице од 10 до 12 година. Како је основна настава у Швајцарској строго обавезна, сва женска деца једног кварта Лозанског, па ма ком сталежу да припадају, морала су да похађају ту школу. Тај мој пријатељ ми показа дечје свеске у којима је обрађиван писмени задатак из француског језика, а који је гласио: „дадовољства зими у Лозани“. О Боже мој! Ја сам био просто запањен кад сам разгледао ових осамдесет и осам свезака све са једним дивним рукописом све са ортографијом скоро без и једне грешке, са духовитим излагањима, са идејама, па негде чак и духовитим стилом. То ме је више него удивило.

Доцније, по завршетку ове основне школе, ове девојчице биће матере фамилија, биће приморане да раде кућевне послове, удаће се за земљораднике, коваче, рударске раднике, рибаре, ткаче, виноградаре. Тада остаће им без сумње од свега овог што су у младости научили, само једна нејасна успомена. Али и ова нејасна успомена ипак значи много. Ми можемо сад разумети славну реченицу једне врло образоване жене: Ми не шражимо да оне знају, ми смо задовољне U с тим ако не забораве.

У главном, са гледишта интелектуалног, цивилизација је састављена из два елемената: С једне стране распростирања знања у све народне масе, а с друге стране проширења ч0вечијих знања прогресом саме науке.

Ова два елемента у суштини нису у супротности. Они нигде немају потребе да се сукобљавају јер немају нигде да се објашњавају у контрадикцији. Баш напротив, они су у сагласности. _