Učitelj

626 Учитељ

Није он једини, који се осећа неспреман за рад у 1 разр, већ их је маса. — Маса је учитеља, који су само изоставили оно стародревно срицање: Твердо — рци — ук.. тру, буки аз... ба... труба, али MM деца и данас сричу на глас илиу себи: Т-р-у... тру, ба... ба... труба.

Букварска се настава у већини школа и данас изводи по немачкој методи путем анализе. Сама припрема одузме по 2—3 месеца кљукајући децу апстракцијама, док не изгубе вољу и на школу и наставу, те буквар прихвате са малим или никаквим интересовањем. За то и рекох, да у том погледу буквар није ни најмање крив већ метода обраде.

За извођење букварске наставе ни буквари нам нису најподеснији, Видимо какви су сада; а какви би требали бити, мислим и надам се, пре ће се ускоро решити.

Мој друг Јово Телебаковић гуслама изводи игре, да би се уз њих баш као уз виолину могло играти. За њега можемо рећи, да је мајстор од заната,

Овоме бих додао Његошеве речи за Вука.

— А у руке Мандушића Вука,

— Биће свака пушка убојита.

Као што рекох, за букварску је наставу потребно знање и вештина, а за буквар није толико запело.

Са неком иронијом писац помиње речи: „Букварска мудрост“. -

— Чега ту има за исмејавање2 —

Он децу жали а наставнике осуђује, јер су према деци слепи и без срца. Читање слогова: он, она, оно, они итд. где се врши обична вежба шчитавања за њега је бесмислица.

— Шта ће рећи за ноте: до, Та, па, ја итд, са чим вежбамо децу у тоновима 2 — Овде вежбамо деци говорне органе упоредо са слухом, а у читању чинимо То читањем слова и шчитавањем слогова и речи. Изабрати слогове и речи за шчитавање, и јесте мудрост и вештина, као што је у музичкој настави важан избор тонова и њина промена по скалама.

Све треба поступно изводити онако, како је се и говор код деце развијао. У читању се деца вежбају: да се што више говору приближе, да га га чак поправе и допуне, а доцније декламовањем и рецитовањем да га и усаврше. Према томе би се певање рачунало као највиши и најуглађенији степен говора.