Učitelj
630 Учитељ НА не o 08 08 | о
— Па шта са том анадивом добијамо —
— Не само да не добијамо већ губимо, јер у кљукању "деце сувопарним апстракцијама и голим речима губимо време и децу моримо, и добијамо негативан успех.
— Зашто се не може са гласовима одмах почети без овога излишног уводар Или бар без дугог задржавања на "тласовној анализи2
Говор се је са тим путем развијао. То је природан пут, па зато је лак и поступно се изводи. Скоро сваки глас, ако нема. | истоветности, има сличности са гласовима, што нам спољни свет даје, Гласови се добијају подражавањем природних звукова, животињских и других гласова (Ономатопеја): До гласова се долази каквом лаком и занимљивом причом. Ове гласове деца лако памте, и лакше је са њима вршити синтезу (зглашавгња), него анализом растављати реч на гласове. И што је најглавније, гласови се памте онако, како их треба изговарати. У томе и лежи сва вештина извођења букварске наставе: да се онако памте како их треба изговорити.
Рекли смо, да је говор нижи степен певања. Г овор има мелодију јер у тоновима има падова и промена те можемо говорити: чисто и високо, споро и брзо, слабо и јако.
По трајању у говору је однос тонских висина сличан са музичким И у говору постоји темпо: лакше и јаче, весело и тужно и т, д. | :
Скоро по свему букварска настава има сличности са музичком наставом.
У музици су тонови Као што су у говору гласови; за тонове су ноте а за гласове слова. Музичар чита ноте, као ми слова, и склапа тонове за песму, као ми што шчитавањем склапамо слогове и речи. Песма се учи из почетка полако са развученим тоновима, да се боље упамте, То се исто чини при читању. По трајању имамо тонова: целих, полутонова, четвртине и т. д, а у говору имамо гласнике са акцентима и сугласнике јасне и мукле. Букварска се, дакле, настава може и из: водити слично са музичком наставом.
Као што рекох за све ово треба спреме и вештине, а добија се читајући, на послу радећи и размишљајући. Иначе је цео посао узалудан и бесплодан, па ту је онда крив буквар чи друго што.