Učitelj

УЧИТЕЉ.

M a i 1924. | БЕОГРАД Св. 9. Год. ЈУ.

Gabriel Compayrć, Membre de !' Institu La Pedagogie de Montaigne Paris, 1914.

Монтењева Педагогија

ЈЕ

Педагошки покрет ХМ: века.

Нова педагогија почиње управо са шеснаестим веком : једва припремљена дотле неколиким покушајима више заслужним него ли плодним, она добија полет с писцима, с ученим људма Обнове. Ниједан век можда није био богатији од њега у школским делима. Да би се у то уверили, довољно ће бити да бацимо поглед на Репертоар педагошких дела шеснаестог века, публикован 1886. у збирци Мемоара и докумената педагошког Музеја. У овој дебелој књизи 11-89, где су стрпљиво заведене књиге о васпитању којима располажу наше библиотеке у Француској, налазимо неоспорне доказе о неуморном раду људи Обнове, као и преглед истина још непотпун, њихових многобројних списа намењених омладини, Ту су пре свега граматике, речници, издања грчких и латинских аутора преводи, расправе о реторици, уџбеници о књижевности. Ту су, такође књиге о историји, географији, дела о моралу, час у облику катихизма, час у облику дијалога; басне и пословице; књиге о аритметици, геометрији, космографији; па чак, ма да у мањем броју, о природној историји и физици; ту су најзад, после школских књига у правом смислу речи, стотине расправа о васпитању уопште. Многе личности, чак и учене, лаже с правом Г. Бисон у Извештају Министру који се налази, као увод у Репертоару, не знају добро какав је био још у самом почетку Обнове у нашој земљи, школски покрет изазван непосредно књижевним покретом, Наши хуманисти

нису били себични и гордељиви учењаци: њихов је први по1 *