Učitelj

632 Учитељ -

— Ево их оба где пире!...

(Ово пирење треба да буде кратко, јер са дужим пирењем добијамо глас „ф“. Пирењем преко језика добијамо глас „т“.

Змијин је глас „с“, миша „Ц“, тића „ћ“, чворка „ч“, хучемо са „х“, кокоши терамо са „ш“ и т.д.

Код јасних сугласника којима се у говору чине препади иде мало теже. Како им је кратак изговор то их је тешко издвојити и засебно изговорити. Гласови „В“, „ж“, „8“ и други јаснији су и чују се као зујање или брујање _

„Ако вежемо врстар за канап, па га замахнемо око руке чућемо глас „в“. Кад стршљен или каква друга буба лети, чује се глас „з“. Кад се какве даске или гомила камења отисне, чује се глас „р“ и т, д.

Глас „ј“ изговара се као „и“ само се језик уз непца мало више стисне и кратко се изговори. У старословенској; азбуци слова „ј“ није ни било, већ је замењивано словом „a“ које су у почетку или на крају слога читали као „ј“, или су га читали у двогласним словима,

И глас „р“ ствара сеу гласницама, само се глас у устима дочекује треперењем врха језика. Ако хоћемо да нам „р“ буде гласник, ми треперење језика појачамо, а са краћим треперењем изговара се „р“ као сугласник.

При изговору гласова „м“ и „н“, глас из гласнипа се прво кроз нос пропусти, али се у исти мах усне припреме за изговор гласа „м“, а језик за изговор гласа „|“. Изговор гласа „њ“ сличан је са изговором »„н“, само се уз непце цео. језик приљуби.

Овим документујем, да букварску наставу можемо отпочети са гласовима, и да у томе нема никакве сметње јер нас на тс упућује и сама природа. Према томе букварској би настави претходила гласовна настава. Прво, дакле, децу треба упознати са гласовима и научити их како се изговарају, за овим ће доћи зглашавање, па слоговање, склапање слогова у речи, и тек после свега овога дошла би букварска настава.

Гласници су самостални гласови, који се у говору највише истичу, те их је лако издвојити и могу се лако памтити. Зато децу треба прво упознати са гласницима, па тек после прећи на сугланике. Гласници и чине фонетику. Они, дакле, чине мекост и лепоту говора. Око њих се са разним комби-