Učitelj

Књижевни преглед 633

нацијама врзмају сугланици за слогове и речи. Чим се деца упознају са новим сугласником, одмах се са гласницима комбинују слогови и речи. Даљи сугласници улазе у комбинацију са познатим гласовима.

Мало је теже поставити ред упознавања сугласника. Ако узмемо сугласнике оним редом како су постајали т.ј. којим га редом деца упознају кад проговоре, наићићемо на тешкоће, јер баш од тих првих сугласника неки се тешко изговарају. Крећући доњу вилицу горе и доле дете уста отвара и затвара. Ако то врши са гласом који пресреће уснама изговараће слогове: мама, ба-ба, па-па; а са језиком: та-та, на-на, да да итд, Сугласнике „б“, „д“, „м“ и „н“ лако изговарају у слогу, али их је саме за себе тешко изговорити.

С тога, ако сугласнике ценимо по изговору, који се од кога лакше изговара, после гласника дошли би мукли сугласници. Са њима је децу лако упознати, јер се са њима подражавају животињски и други гласови, па се лако издвајају.

После њуклих сугласника дошли би јасни и то прво они, који се у изговору отежу, па тек они који се са препадима изговарају. При овоме треба имати на уму и то, да муклим сугласницима као парови одговарају јасни у толико, што се за изговор наместе исти делови уста, па се за јасне пушта глас из гласница а за мукле се само пропушта ваздух. — За ово навешћу пример.

Глас „с“ постаје пропуштањем ваздуха између зуба и језика. Кад кроз тај исти отвор пропустимо глес из гласница. добијамо глас „з“. Пирењем стварамо гласом „ф“, а пирењем са гласом стварамо глас „в“. Тако ћемо даље добити од муклог гласа „ш“ јасни глас „ж“, од „ч“ добићемо „џ“ итд. Нарочиту пажњу обратити на сугласнике, који се као са препадом изговарају као: „б“, „д“, “г“ итд. Ово је најлакши начин упознавања ових гласова. Кратким пирењем ствара се глас „п“, а пирењем са гласом из гласница стварамо „б“. Исто се тако од „т“ ствара „д“ и од „к“ ствара „г“ итд.

Чим се деца упознају са 2—3 гласа долазе комбинације зглашавање т.ј. да се по 2—3 гласа заједно изговоре. Зглашавање се врши са гласницима, сугласницима ! и зглашавање слогова ;

Учитељ 8 4“.