Učitelj
Књижевни преглед 639
Из дечјих разговора може се прикупити обилан материјал за студије дечје психологије. Слобода говора и разговора су основ праве писмености.
Жалимо децу због неких речи, а не жалимо их што им одмах чим у школу ступе, ланцима окивамо и душу и тело.
— Седите право и скрстите руке! — Гледајте право! Руке на клупе! — Ове и још друге су најчешће и најобичније наставничке опомене.
Радио сам у артиљеријској касарни са неписменим Војницима. Око писања црта и слова знојили су се много више него око товарења топова на мазге. Тежа писанка него пушка, него топ.
— Шта да кажем за децуг —
Посадимо их у клупе, Па им укрутимо тело, руке, прстиће, међу које им утрапимо писаљку, и терамо их да нам пишу црте! — Мучење деце, а већ за таблице што страдају од те укочености, нећу ни да говорим...
Пустите децу нека седе како им је најлакше, нека држе писаљку и таблицу како им је најзгодније и пишу шта хоће, — Почињу рад са највећом озбиљношћу, а ви даље са опоMeBaMa балансирајте поправљајући грешке и поступно упућујући и уводећи их посао. Нека шкрабају јер је и то шкрабање за психолога од вредности. Први орнаменти су драгоцена вредност за студију дечје психологије.
— Радите све са осмехом и у шали.
— Сликајте мене! позивам их. Сликајте баш моју главу!, наређујем им заузимајући став за сликање.
Свако дете заузело позу сликара: гледа у мене, пише кругове, тачке итд, да би насликало моју главу.
— Шта ти је овог — питам ђака.
— То су очи, одговара.
— Па колико имам очијуг —
— Имаш два ока.
— Добро види да ниси погрешио! —
— Ти си на једно око зажмурио, одговори ми ђак смешећи се.
— А ти Драги, питам га, али на оба ока жмурим.
— Па ја тебе сликао кад си гледао, рече ми Драги.