Učitelj

666 Учитељ

проста објашњења физичких и духовних појава и т. д. не треба да долазе у читанку, већ место њих треба да буду заступљене културне и карактерне слике у поетском стилу, књижевни путописи с поетском садржином (у стиху и прози), живописне биографије, лаки књижевни описи из природе, а нарочито уметничке и народне приче и песмице и т. д. Слике из биљног, животињског и минералног царства у великом царству природином треба да су литерарно обрађене, обухватајући идеално односе према човеку, народу и различитим културним појавама,

Језик је објективног представљања увек чиста проза; представљање разумевања једнога предмета по очигледном начину је више или мање поезија; али начин представљања који је пун полета и слика, то је начин који најбоље одговара u који је најбоља храна за младалачке године где преоблађује фантазија.

Разуме се да се не сме никад занемарити онај ошти педагошки захтев да се сваки чланак у читанци мора прилагодити ниво-у интелектуалног дечјег развитка, да га ученици могу лако аперциповати; да има тенденцију давања новог и корисног знања или духовног уживања; а све ово мора бити засновано или на личном искуству или на грађи датој наставом из појединих прелмета, износећи нешто ново и што би допунило већ пређено наставно градиво. Сваки чланак у читанци треба да чини лаку и подесну методску јединицу за обраду, а не да је развучен и да је дугачак, да га треба обрађивати у више часова.

Модерни захтеви дидактике захтевају да читанка служи и стилистичкој настави. Да би могао ученик да доспе и сам до своје слободне продукције, он треба да се још израна навикава на стилске облике наших најбољих књижевника и да се уноси у лепоту њихових састава, да васпитава још израна укус о лепоме и да развија естетске емоције.

Репродуковањем онога што је из чланака читаначких прочитано, и прерађивањем из једног облика у други, са што самосталнијим разумевањем, постигнуће се циљ стилистичке наставе у народној школи, обогаћаваће се речник ученикова језика и његових фраза, и рељефније ће се истаћи утицај школског васпитања на душу ученикову.