Učitelj
670 Учитељ
Избор градива за читанке засеца у најбитније особине њене; и стога питање о избору градива спада у најделикатнија питања којима се састављачи читанака треба да поза"баве. За то је потребно обимно и дубоко познавање целожупне наше литературе и одређен и утанчан укус.
У читанкама за народну школу потребно је нарочиту пажњу обратити нашим народним умошворинама, које треба да су пробране, и уносити их у већем броју у све разреде. "То је потребно не само с националног, већ и с етичког гледишта, јер наше народне умотворине дају изврсно градиво за развијање и националних осећања и моралних појмова. Оне необично делују на емотивна расположења васпитаника, а „служе и као згодно средство за концентрацију наставе и при примени у раду.
Националним предметима, а нарочито земљопису и исто рити "треба посветити највећу пажњу у читанкама — разуме се, пазећи да се не преоптерети и сувише обим књиге — јер се тим предметима утиче највише на развијање патриотских и националних осећања. При обради ових чланака, потребно је служити се земљописном картом у читанци или што детаљнијом зидном картом, а — по потреби — и цртањем.
Потребно је водити обзира и о верским моментима свих тлавнијих вера у нашој Краљевини, о дијалектичким особинама, народном животу свих крајева и обичајима, најглавнијим карактеристичним елементима, народној прошлости и тежњама и т. д.; тако, да сваки читалац из ма кога краја наше отаџбине може наћи и понешто свога у школској књизи својој.
Идеја народног пи државног јединства може се спроводити неосетно помоћу лаких песмица, згодних изрека, поетских описа и т. д., још од најмлађих разреда. А у читанкама за старије разреде већ се та идеја мора што маркантније изражавати, тако да читанке ових разреда носе обележје не само литерарно-педагошко, већ и еминентно националистичко.
Читанка за четврти разред треба нарочито у овоме погледу да задовољи потребе једноставне читанке за целу државу, да буде права југословенска читанка, која се може употребљавати у свима крајевима наше отаџбине.