Učitelj

Značaj Ог. У. А. Гаја 707

9. Polazeći od ovog osnovnog naćela, D-r У. А. Тај је razvio teoriju jedne škole (7afschule) kao kontrast sađanje školegde se sedi (i možda „nema kade“) ili gde se samo uči (iz: knjige), t. zv. S/tzschule ili Lernschule. -

3. Pedagogija kao nauka kud i kamo је zaostala iza нике;. hemije, biologije i drugih prirodnih nauka, jer nije sledila prirodnom razviću u metodi ispitivanja. Da se postigne nezavisna nahka, pedagogija se mora držati svoga sopstvenog stajališta, istraživati: svoja rođena fakta i opredeljivati zakone na temelju svojih SOpstvenih činjenica. ef amf deiner Hat jeste moto i pedagoške. nauke. Svojim sopstvenim isticanjem primene, svojim rodjenim. eksperimentalnim načinom procedure, svojim ličnim radom Hu. ovome pravcu D-r V. A. Laj je dosta, dosta mnogo doprineo: naučnom tigledu pedagogije. |

4. Ма temelju teoretičkih i eksperimentalnih obzira Ба је došao do teorije o broju, teorije koja nalazi poreklo brojnih ideja više u percepciji (opažanju) koegzistencije nego li u percepciji temporalne sukcesije, 1. j. u brojanju. Ovu su teoriju usvojili Šnajder, Bec, Born, Valseman, Pfeifer, pa i naš vredni Jova 2: Jovanović, i mnogi drugi u Evropi i Americi.

5. U oblasti ortografije- Laj je dokazao funkcijonalnu vrednost kinestetetičkih oseta i predstava (predođzaba); on je тајеmatički determinisao funkcijonalni odnos optičkih. акизнскћ, 20vornih i pisanih aktivnosti u pravopisnoj obuci.

6. Pomoću daljnjeg ispitivanja i posmatranja Laj je Opredelio metode za ispitivanje ideakcijonih tipova.

7. Laj je pisac mnogih dela od velike vrednosti i sva se ona liču pedagogije i prosvetno-školske procedure.

8. Najbolji pedagoški prilog Lajev jeste njegova екзрепmentalna didaklička metoda istraživanja. On ne samo da je razvio ovu metodu na temelju teoreličkih razlaganja, već je je aktuelno primenjivao, sa najvećim uspehom, u oblasti aritmetike, pravopisa i mođelovanja i u opredeljivanju ideacionih tipova.

Prahtičhe zasluge D-r V. A. Laja mogli bi svesti na OVO nekoliko tačaka: |

1. Prvo didaktičko ispitivanje koje je pokušavalo da ustanovi: metodu obučavanja na temelju eksperimentalnog ispitivanja, . Laj je preduzeo još pre 25 godina. Metoda koju evropski i amerikanski ispitivači smatraju vrlo efektivnom i danas je na usluzi svakog razrednog učitelja.