Učitelj

Књижевни преглед 137

писаца говоре о целој индивидуи као што то чини теорија форме; они се разликују од описа стриктних бихејвиериста. Треба схватити стриктуру целине. Нема одломака у стварности; ми их вештачки производимо својим аналитичким посматрањем. Оно што једна личност осећа и оно што ради нису две одвојене области које спајају спољашње везе, то је један процес. Та посматрања, вели даље Кофка, имају за психологију двострук интерес. С једне стране можемо само на тај начин разумети зашто деца реагују тако рано на израз лица, зашто „израз“ привлачи детињи интерес много раније него све оно што нема тај израз; зашто, на пример, дете упознаје лица пре него геометријске фигуре, ма како оне биле просте. (5 друге стране, опет, из тога излази да треба пре свега изучавати опште особине дечјег владања. Проблем није лак, он захтева много самокритике, али ако се метода добро употреби, можемо врло добро продрети у психички живот детета ну његов развлтак. Исто тако можемо се, помоћу ње, на директан начин упознати са његовим афективним животом. — Писац, нема сумње, посматра ствари на један нов начин; његова опажања могу дати плодне ориентације у психологији детета.

(. Декроли у чланку Неколика разматрања поводом интереса код детета испитује који су интереси код детета и какво је њихово развиће у разна доба. Он излаже резултате до којих су дошли Сигисмунд, Нађи, Фермер, Клапаред и де ла Весиери, говори о примени коју могу имати ти резултати у погледу учитељевог рада у основној школи у периоду од 7 до 12 год. Констатује да групе интереса које нам дају наведени писци, резултују више из акције развитка интелекталних функција на интересе него из стварне њихове еволуције. Декроли не спори утицај интелигенције на форму коју узимају тенденције, али мисли да се не могу мешати и да из манифестација тенденција одређених акцијом интелигенције треба локушати наћи само те тенденције. Интерес који се јавља код детета јесте само знак стварног стања његових потреба и тежњи. Али он не може да нам увек тачно укаже на дубок узрок импулса који га одређује. Интерес који дете показује за један објект, тежња да ради на известан начин нема увек исти узрок, — Декроли нам излаже више фактора који одређују еволуцију интереса и принципе на којима треба да се

Учитељ 6

За