Učitelj

Нови Покрети у Васпитању 231

наставник који се стара да ипак ученици што више раде сами. Овај облик живота одговара вишем ступњу и људске културе у коју се поступно уводи васпитаник уласком у сами живот“).

И Анри Гој замишља школу рада основану на еволуцији детета и младића и труди се да одреди за свако доба или бар за сваки период еволуције „спонтане тенденције његовог бића“. И он стоји на гледишту Хербартијанске Педагогике, која подешава наставу према генетичким ступњима индивидуалног раввитка који одговарају културно-историјским ступњима колективног развића човечанства. Само он, према Феријеру,дели ове периоде еволуције од детињства до дечаштва према разним интересима појединих доба развитка детињства, делећи их на период расејаних интереса, или период игре (до 7 год.) период непосредних интереса, (од 7—9 год) период конкретних специјалних интереса, (10—12 год.) период простих апстрактних интереса (од 13—15 г.) и најзад период (после навршене 16. год.) сложених интереса т. ј. свестранијег интереса за тајне природе и човека.

Покрет за увођењем рада у школу нашао је у Америци врло широког разумевања.

Џон Дуи прослављени професор Колумбија Универзитета у Њујорку карактерише школе старог и новог века као слушаонице у којима се само „слушају“ предавања а врло мало се буди активност дечја и саморадња.

„Исто онако као што може биолог да реконстрише целу животињу, исто тако — мисли он у „Тће 5сћоо! апа 5осјеђу“ можемо ми да реконструишемо ону васпитачку и наставничку делатност, која се може развити, у једном простору, где су пусте школске клупе, поређане у правој линији, где једва да има нешто простора за покретање, осем, да се може пред собом држати књига, писаљка и хартија са школским таблама, неком столицом са 4 гола зида, или на којем у најбољем случају, висе неколико слика. Такав је простор учионица, удешена васвим само за слушање предавања. Али ученик у годинама

#) Јован Телебаковић учитељ Београдски, који је познат као врло ваљан скупљач наставних средстава за школу, једне јучит. скупштине · нарочито је занимао посетиоце њене расправом: шта могу учитељи сами учинити на очигледннје престављање у настави и изложио читаву изложбу ручних _ радова ученичких; међу којима је билв врло интересантних и врло разноврсних.