Učitelj
Философија 241
У предложеним програмима види се свуда тежње: ослободити дете круте, традиционалне, школске дисциплине и наставе у маси. Деци је остављена слобода не само кретања до извесне мере већ и слободе рада“) па чак и критиковања. До душе овде је омогућено. извођење овакве наставе јер је мали број ђака (20—30 највише у разреду).
ФИЛОСОФИЈА
Имануел Кант и Природне Науке.
(Свршетак)
Ови Кантови радови имају двоструки значај: методски и садржајан. Са методске тачке гледишта они су важни по томе, што Кант изрично тврди, да се из природно-научног посматрања појава мора да одбаци гледиште телеолошког антропоморфизма као наивно. Јер, ако би н.пр. Лисабонски земљотрес ценили са тога гледишта, онда би он морао за становнике Лисабона изгледати као божја казна, док би становницима Теплица, где је овај земљотрес отворио многе лековите бање, могао послужити као повод. да запевају „је deum laudamus“. Међутим судити о Богу и природи са гледишта целисходности за човека и његово благостање, то је, вели Кант, исто тако један ситничарски антропоморфизам, као што је и Волтерово исмевање Божанске доброте, коју он на сенову ових догађаја доводи у сумњу. За такав антропоморфизам нема места у науци, вели Кант. Место тога у науци се морају тражити механички узроци физичкога постанка појава у природи.
То је методски значај ових Кантових расправа. Садржајни значај њихов лежи у томе, што Кант објашњава јвемљотрес на један начин, који је и данас принципијелно уснојен у науци.
_Узроке земљотреса не треба тражити ван земље, у утицају
небеских тела на земљу, већ у самој земљи, у њеним геоло-
#) Како је код њих музика јако развијена то деца сама бирају песме које ће учити а имају и своје дечје хоровође.
Учитељ 2