Učitelj
258 Учитељ
све његове чланове да појме потребу заједнице, да схвате своје дужности и положај у друштву и да се упуте да као морални чланови узму учешћа у друштвеном раду ради остварења постављених идеала. Овоме циљу служи, као што је већ речено, народна школа. Али њен утицај није потпуно довољан за све чланове целокупнога друштва, Њеним утицајем морамо се задовољити кад се тиче васпитања множине или масе народа, кад се тиче појединаца који предузимају да раде практичке послове чим ступе на снагу, а то је радни народ, који каткад називају најнижим редом. То су управо радници у које се убрајају: мали поседници на селу, надничари, мале занатлије, практиканти, општински службеници, ћате или писари ит, д., па војници идр. Они раде стално више механички посао. Њима народна школа поред васпитања пружа и најпотребније представе и појмове, |знање за које се може рећи да је довољно за њихове опште потребе, особито кад се уза школу употребе и остала помоћна средства, а којима ће бити речи у практичној педагогици. Кад маса народа прође кроз основну школу, онда поред васпитања, поред оплемењености задобије она извесну количину знања, која је потребна првенствено ради етичких циљева. Али у исто доба то је знање и основица за целокупно образовање народне омладине. С тим знањем свршени ученици прелазе на практични рад, да узму учешћа у народној културној заједници. Релативно, ако не готово и апсолутно, ово знање је довољно за будући рад овоме радничком реду с претпоставком да су ученици прошли кроз целу народну школу, како то ми замишљамо.
Али кад се посматра велика радна заједница народна, а ми увек разумемо цео наш народ и Србе и Хрвате и Словенце, онда се могу разликовати још два реда или групе, гомиле, разуме се, кад се не узимају у обвир понеки прелази, који мање или више границе између појединих редова укидају, па стога не треба погрешно схватити ове изразе: ред, сталеж, како је то некад било.
Сем механичких радника можемо разликовати: сељаке с повећим имањем или поседима, мале трговце (ситничаре), вештачке занатлије, средње чиновнике, који су способни да теорију практично примене и да тако економски народни рад очувају и унапреде, у колико су у стању да остварују мисли