Učitelj

262 Учитељ

Као оснивачи те доктрине могу се сматрати Гете. и Ламарк, да ју је Дарвин обогатио природном селекцијом, која објашњава како је дошла та еволуција и како је пружила као ресултат садашње спецнје. Природна селекција објашњава се фактима, које сваки дан гледамо. Оне животињске специје_ које су неспособније за живот и које су потиштене другим животињама, изумиру и губе се, То исто бива и међу индивидуама једне исте специје где изумиру оне, које су слабије и неспособније за живот. Тако се усавршавају специје борбом, коју Дарвин назива: борба за опстанак.

Фазе еволуције могу се најбоље студирати у детињству и Сели каже, да је то доба у коме мало дугујемо својим умним и телесним напорима и да је већи наш дуг према прецима. У првим манифестацијама дечјих инстиката можемо констатовати моћ наслеђа а у првим годинама дечјег живота могу се оцртати први периоди људске историје. Зато је потребно савршеније и рационалније познавање човека у свима његовим. функцијама не само физичким већ и психичким. А то познавање почиње још од детињства.

Без познавања деце апсолутно је немогуће познавати људе јер код деце су јаснији грагови наслеђа и јасније се показују они атавички феномени, који су у доцније доба прикривени због различитих утицаја околине. Много несавршенства као и многе лепоте чонечјег карактера пронађене суу детињству, што нас наводи да мислимо, да ово доба није само почетак већ основ целога живота. У првим почетцима развитка јасније се увиђа постанак феномена и ако дете живи у дубоким. мистеријама ембрионалног живота. А наука, која се највише бави том студијом деце, јесте психологија природна основица педагогике а нарочито психологија перцепције, која је најважнији део. При дечјим перцепцијама имамо прве истините. знаке импресија спољашњег света и проучавање тих перцепција заиста је најинтересантније. ·

Студија детета има огромну важност за антропологију уопште а за психологију специјално. Чак шта више ове се науке и не могу развијати без пажљивог и марљивог изучавања детињства.

П. Да би објасвили практичну важност студије детињства, морамо изјавити: да је васпитање немогуће без познавања