Učitelj

Књижевни преглед 281

„Они (дете и младић) улазе у однос са реалним светом, али их свугде прати фантазија, реалност као да се раствара у води фантазије, и тиме слаби њен тврди и строги карактер, чува унутрашњи простор, толико потребан за слободни развитак психичких сица“... (47. стр )

„Морамо узимати на ум да много рђавштине у души детињој пролази тако као што у пролеће пролази снег, као што силази блато не остављајући никаквог трага“ (59. стр)

„јер у дубини његове душе нема још оних осећања која живе у души одраслих, која су дуготрајнија... али наша основна -тамо у дубини душе скривена осећања одређулу наше реакције на свет, управљају нашим расположењем и самоосећањем“ 58. стр.).

„Дивљи цвет религиозне дечје поезије — познато је како је поетична и прекрасна дечја наивна религија — тај цвет "брво прецветава јер нема светлости и хране око себе... Ако посечемо високи храст, око њега се појављују ситни изданци; исто је тако и са бледим и мутним основним религиозним осећањем, на чијем се месту у души појављују незнатни изг_данци, као трагови дубоких доживљаја“ (стр. 136.)

„Док естетичко стварање долази до јаког развитка, док морална осећања одређују животну активност, религиозна осећања као да падају у дубину душе, постају бледо и немоћно цвеће,.. (139. стр.).

„С моје тачке гледишта, душа дечја у том погледу јесте, говорећи речима руског писца Чехова (у драми „Три сестре“) клавир чији је кључ изгубљен. Знамо да тамо унутра, у дечјој души има много финих жица и струна, знамо да у души дечјој звуче мелодије, видимо чуде :не изразе на лицима дечјим, удишемо мирис души дечје, и понекад се сетимо и свог влатног детињства, кад је све било тако лепо и тако пуно живота...“ (стр. 139.

Као што се види из ових примера, овакво изражавање приличи још само Лепој Књижевности, а никако научној Психологији.

Стојећи г. 3] на становишту Болдвина разликује три фаве у развитку самосвести код детета: 1. пројективна, 2. субјективна и 3. ефективна фаза (испор. стр. 27.). Прва је фаза · самосвети „кад дете зна о себи оно што чује, примећује и