Učitelj

426 Учитељ

милана енергија страсти је смањена. На тај начин индивидуа се ослобођава једнога бола.

Резултат ове главе, у вези са прошлим главама је дакле: уметничко дело у конкретној форми изражава једну већу чистину као вишу стварност. Та виша стварност је обично неки покрет душевни (страст), који се као вечни мотив јављао кроз векове у животу човечанства. Субјекат прима и преживљује ту вишу стварност, а тиме и духовну филогонезу.. На тај начин се и прошлост преживи, што је немогуће У обичном реалном смислу речи, и настаје ослобођење од нагомилане енергије страсти, а тиме и ослобођавање од бола, пошто је незадовољена страст — бол. Уз то ивдивидуа је тренутно слободна од времена и простора, јер преживљује једну. вишу стварност.

Да се виша стварност душевно преживи, помаже илузија. · И о илузији се може говорити као о средству уметности, а не узроку лепога. Илузија помаже, да ми преживимо једну вишу стварност.

Али је овај израз у чисто уметничком смислу — у смислу нашег субјекта и наших осећања незгодан, кад је реч о Лепоме у Уметности. Илузија у филозофији значи чулну обману и јавља се обично у болесном и ненормалном стању душе. На пример човек види, идући сам у сутону (кад је фантазија врло жива) кров шуму неко дрво са граном, које личи на човека, и у томе моменту има илузију, да је човек а не дрво. Та је илузија њему представила друкчије спољни свет. И збиља, чулни утисак је модификован. Али сада у гледаочевој свести наступа врло важан моменат; гледалац (који је имао илузију) имајући представу човека, добија асоцијације и осећања, која прате ту представу (опасносг од човека у сутону, евентуално страх и т. д.). Значи да се у његовој свести у погледу осеБања одиграва оно исто, као да није илузија, већ стварност, у њему се буде иста она осећања, која би имао да је видео истинског човека.

Ово је врло важно за илузију у Уметности. Главна је ствар наш субјективни живот, субјективни догађаји, а спољни свет (дакле уметничка игра) је само срество. Тако треба схватити илузију. Није циљ да уметнички догађај буде гола стварност, већ да се у нама створе осећања, која имамо од