Učitelj

430 Учитељ

„У веви са претходним главама резултат је овај:

Уметничко дело изражава у конкретној форми једну вишу стварност. Ми постајемо свесни ове више стварности.

Како илузија буди иста осећања као и при стварном опажању у обичном животу, то ће и код уметничког комада илузија будити иста осећања, као кад би се комад стварно десио у животу, са том разликом, што су та осећања необичнија, јер су резултат утиска једне више стварности.

НОВИ ПОНРЕТИ У ВАСПИТАЊУ

Мих. М. Станојевић.

Слободна Школа

Стари век је васпитавао човека за друштво, касту, државу, средњи за цркву а нови за себе — човека. И у старом и у средњем веку мисао је била спутавана. Нови век хоће да је развија. Док су прошли векови страдали од човека ропске душе нови жели да ствара слободне људе. Да би се могли развити слободни људи, да би се развила слободна мисао; да би се људи ослободили вековних предрасуда и заблуда треба да је школа слободна. Слободни мислиоци налазе највеће своје противнике у клерикализму, бирократизму и империјализму, а ови црпе своју снагу из непросвећености и незнања народних маса. Стога слободна школа војује у првом реду противу незнања која држи народ у ропству и ради на подизању душевне и моралне културе тог највећег добра човечанства, која подиже, ослобођава и усрећава човека.

Слободна школа није школа која војује противу религије. Религија је саставни део културе и она је имала извесних заслуга за морални разној човечанства али, пошто је религија стављана често у службу извесних других циљева слободна школа ради да се религија пренесе на друго место. Црква нека се њоме бави. Злоупотребом религије дошло се до кле-