Učitelj

Књижевни преглед 565

ни трага од „сала за цртање“, столова, покретних пултова и · другог што је потребно за успешно извођење ове наставе, Материјал за цртање је крајње неизрађен и разноврстан, а у већини слаб. О овом предмету је најмање књига написано у нас, о њему је најмање чланака и расправа у нашим педагошким листовима, о њему се најмање говори на учитељским зборовима, а права је реткост чути, или чак прочитати, које угледно предавање из цртања. Да и не говорим о изложбама појединих школа или чак читавих области, пошто сам до сада успео да видим свега једну, па и она је само потврдила горње наводе.

Да до овог запостављања дође, у многоме је заслуга и самог наставног плана и програма. Наставни план даје цртање два часа седмично, а наставни програм се састоји из свега неколико неубедљивих реченица, у којима је наставно градиво распоређено супротно педагошком начелу: „од лакшега тежему“ — како ћемо за час видети из књижице г. Биценка. Уз то се из тих неколико реченица, а нарочито из циља стављеног на чело тога сиромашног програма, јасно види несхватање и подцењивање васпитне вредности цртања за образовање, па и није чудо, да су наставници све до сада били раввнодушни према њему. Али је већ време, мислим, да се у доба кад се воде велике дискусије о радној школи, и настава цртања, која је за сада једина веза између садашње. школе учења и те школе будућности, постави на висину на којој треба да буде по својој васпитној вредности.

*

Књижица г. Биценка, скромна и по називу и по облику долази као наручена да подвуче праву вредност наставе цртања, да покаже правилан пут у њој, и да са неколико нај важнијих стручних савета помогне учитељу који и сам слабо, црта (а таквих је већина). Како се у мало књига о цртању налазе све три ове ствари заједно, сматрао сам за потребно да на појаву ове књижице скренем нарочиту пажњу.

Подвлачећи васпитну вредност наставе цртања, г. Биценко истиче, да она развија посматрачко памћење, способност за посматрање, фантазију, естетички укус и јасан појам о предметима у пространству, те готово представља темељ општега образовања. ·

Учитељ - 3.